Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny elektrisk drivlina för bussar

Prototypen till Voiths nya drivlina för elbussar finns i en Solaris Urbino som kommer att visas på IAA i Hannover i september. Foto: Voith.

Tyska Voith, som bland annat tillverkar växellådor och andra delar av drivlinan för bussar och lastbilar, kommer i höst att presentera en helt ny drivlina för elbussar. Lanseringen sker på den stora nyttofordonsmässan IAA i Hannover i slutet av september. Drivlinan har ursprungligen utvecklats av Voith för en Solaris Urbino stadsbuss, men enligt Voith kan den utan problem integreras med bussar även från andra tillverkare.

– Räckvidden beror i första hand på batteriet som vi skaffar från en internationellt erkänd leverantör, förklarar Jürgen Berger, projektchef vid Voith Turbo.

– För närvarande använder vi ett litiumjonfosfatbatteri. Det har den bästa tillförlitligheten, men den elektriska drivlinan är utformad så att den fungerar med vilken batteriteknologi som helst.

Motorn är en permanentmagnetmotor, alltså en likströmsmotor, med ett vridmoment på 2250 Nm och en effekt på 260 kW. Enligt Voith kan systemet, som inte kräver en separat kraftöverföring, även användas på tunga ledbussar. Företaget uppger att man har ansträngt sig särskilt för att åstadkomma en lätt konstruktion som håller nere bussens vikt, vilket i sin tur påverkar räckvidden positivt.

Samtliga komponenter är vätskekylda, vilket uppges påverka pålitlighet och prestanda och bidrar till att pressa bullernivån.

Räckvidden för den Solaris Urbino demobuss som Voith använder är idag över 200 kilometer, vilket motsvarar den dagliga körsträckan för flertalet stadsbusslinjer. I framtiden, när batteritekniken utvecklas, räknar Voith med förlängd räckvidd.

Voith räknar med att eldrivna bussar kommer att dominera vagnparken hos stadsbussperatörer år 2030 och räknar med en stark ökning av antalet elbussar i hela världen.

Voith kommer att visa systemet och demobussen på IAA-mässan i Hannover i september.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)