Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina: Ökad omsättning, bättre lönsamhet

Nobinas koncernchef Magnus Rosén. Foto: Nobina.

Bussoperatören Nobina förbättrade sin lönsamhet under räkenskapsårets första kvartal, det vill säga perioden 1 mars – 31 maj. Det framgår av Nobinas delårsrapport som presenterades på fredagsmorgonen. Omsättningen ökade med 7,1 procent till 2 361 miljoner kronor. Rörelseresultatet blev 104 miljoner kronor mot 95 miljoner samma period förra året.

Resultatet före skatt uppgick till 72 miljoner kronor, en ökning från 58 miljoner samma period 2017.

Det innebär att resultatet förbättrades med 24 procent.

– Förbättringen förklaras av såväl bättre prestanda i befintliga kontrakt som fler lönsamma affärer utanför kontrakten, kommenterar Nobinas koncernchef Magnus Rosén.

Resultatet sänktes en del av att den ersättningstrafik som Nobina kört i Helsingfors har upphört.

Av delårsrapporten framgår också att Nobina genom försäljningen av expressbussverksamheten i Swebus till FlixBus gjorde en reavinst på 56 miljoner kronor. FlixBus fick betala 108 miljoner för Swebus.

Magnus Rosén konstaterar i sin kommentar att branschen, och därmed Nobina, nu går in i en period med många och stora trafikupphandlingar.

– Hittills har vi haft ett bra utfall och i kvartalet har vi bland annat fått förnyat förtroende i Osloregionen och i Sörmland, kommenterar Rosén som menar att bland annat Nobinas trafiklösningar för eldrift genom Nobina Electrical Solutions utgör en viktig framgångsfaktor.

– Elektrifieringen av busstrafiken fortsätter med oförminskad styrka. I exempelvis Nyköping, Katrineholm och Flen kommer vi från och med hösten 2019 driva stadstrafik med enbart elbussar, och i Oslo adderar vi 20 elbussar i samband med optionsförlängning av befintligt avtal. Vi förbereder även för ytterligare projekt med självkörande bussar. Vår kunskap och våra koncept kring eldrift och självkörande fordon utgör viktiga delar av den strategiska kunskap vi byggt upp på Nobina, skriver Magnus Rosén.

Share Dela

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)