Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad samordning krävs av färdtjänst, sjukresor och skolskjuts

Utredningen om särskilda persontransporter lämnade på torsdagen över sina förslag till infrastrukturminister Tomas Eneroth(S). Foto: Karlstads kommun.

Krav på ökad samordning både vad gäller administration och trafik och ett systematiskt kvalitetsarbete. Det är två av förslagen i den statliga utredningen om särskilda persontransporter (tidigare kallat särskild kollektivtrafik) som på torsdagen lämnade över sina förslag till infrastrukturminister Tomas Eneroth(S).

Särskilda persontransporter utgörs av färdtjänst, riksfärdtjänst, skolskjuts och sjukresor. Samhällets kostnader för de särskilda persontransporterna uppgår till drygt nio miljarder kronor varje år.

Utredningen, som har gjorts av den särskilda utredaren Anita Johansson, har haft i uppdrag att hitta lösningar för en effektivisering av de särskilda persontransporterna, samtidigt som de ska vara hållbara. Bakgrunden är befolkningsutvecklingen i landet med fler äldre människor och fler skolbarn. Uppdraget har varit att finna möjligheter till en ökad samordning utan att det drabbar resenärerna genom att kvaliteten blir sämre.

Även om samordningen skulle underlättas av att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna blir huvudmän för de särskilda persontransporterna vill inte utredningen pressa igenom en sådan utveckling. Den kommunala självstyrelsen väger enligt utredningen tyngre. Därför blir det även i framtiden frivilligt för kommunerna att låta de regionala kollektivtrafikmyndigheterna få ansvaret för de särskilda persontransporterna.

Bland det som utredaren Anita Johansson föreslår är:

• En ny lag om särskilda persontransporter som ska ersätta de nuvarande lagarna om färdtjänst och riksfärdtjänst;
• Krav på ökad samordning både vad gäller administration och trafik;
• Krav på systematiskt kvalitetsarbete med tillsyn från Transportstyrelsen;
• Utökad rätt att ta med hjälpmedel på en resa med färdtjänst;
• Ny avgiftsprincip för riksfärdtjänst med ett maxpris för resa med taxi eller specialfordon. Egenavgift för resa med kollektivtrafik ska motsvara det faktiska biljettpriset;
• Trafikanalys och Statistiska Centralbyrån får i uppdrag att utreda förutsättningarna för att ta fram kompletterande nationell statistik för särskilda persontransporter avseende utbud, kvalitet, kostnader och resande.

– Vi kan konstatera att många kommuner av effektivitetsskäl redan har lämnat över färdtjänsten till den regionala nivån. Genom ökade krav på samordning och utökade möjligheter till att samordna exempelvis med skolskjuts kommer kommunerna att fortsatt kunna effektivisera och erbjuda en bättre service till sina kommuninvånare.

– Resenärer behöver väl fungerande transporter och förslagen till utökad och förbättrad samordning, införande av systematiskt kvalitetsarbete, ökad tillsyn samt vidareutvecklad statistik kommer sammantaget att öka kvaliteten i transporterna, säger utredaren Anita Johansson

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)