
Tyska ZF lanserar en självkörande eldriven minibuss som också kommer att finnas som distributionsbil för varor. Serieproduktion nästa år. Bild: ZF.
Det tyska företaget ZF, som bland annat är känt för sina drivlinor och växellådor, planerar en storsatsning på självkörande elektriska minibussar för stadstrafik. Serieproduktionen inleds nästa år, och ZF räknar redan från början med en årlig produktionsvolym på ”femsiffriga tal”, alltså tiotusentals fordon om året av sin e.GO Mover. Planerna presenterades på fredagen på ZF:s teknologidag i Fiedrichshafen, Tyskland.
Men e.GO.Mover kommer inte bara att finnas för persontrafik utan även för godsdistribution i städer. ZF presenterar e.GO.Mover som ett ”komplett, digitalt logistikerbjudande med hårdvara, mjukvara och tjänster”.
För satsningen har ZF gått samman med ett annat företag, e.GO Mobile AG, i ett nytt företag som ska tillverka de självkörande, eldrivna minibussarna/distributionsbilarna, e.Go Moove GmbH. Tillverkningen ska ske i den tyska staden Aachen.
Fordonen utrustas med elektrisk drivlina och liksom eldrivna styrsystem och bromsar samt ZF:s dator ProAI som använder sig av artificiell intelligens (AI) och sensorer som gör det möjligt med autonom körning. Produktionen startar nästa år med ett femsiffrigt antal fordon i årlig tillverkning. Inom fem till sju år räknar ZF med att ha tillverkat en miljon fordon.
Den självkörande buss som ZF presenterade i Friedrichshafen har plats för tio sittande och fem stående passagerare. Bussen har också en förarplats med ratt och pedaler så att den kan köras av en förare. Batterierna finns i golvet och ger enligt tillverkaren en räckvidd för bussen på cirka 100 kilometer per laddning.
I Friedrichshafen visade ZF också ett eldrivet chassi med alternativa funktioner: överdelen kan lyftas av och enkelt skiftas mot ett annat, vilket gör att fordonet enkelt kan växla användningsområde mellan varudistribution och som minibuss.
På IAA-mässan i Hannover i september kommer ZF bland annat att presentera sina självkörande minibussar och den dator som ska vara hjärnan i bussarna.
Lämna ett svar