Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Oklart underlag försenar upphandling

Upphandlingen av busstrafiken i Piteå försenas sedan Centrala Buss i Norrbotten har överklagat underlaget. Foto: Ulo Maasing.

Upphandlingen av stadsbusstrafiken i Piteå försenas. Anledningen är att samverkansbolaget Centrala Buss i Norrbotten har begärt överprövning av anbudsunderlaget eftersom man anser det vara oklart, skriver Piteå-Tidningen. Hur mycket upphandlingen försenas är ovisst.

Sedan åtta år har Centrala Buss trafikavtalet för stadstrafiken i Piteå. Trafiken körs av två av de företag som ingår i Centrala Buss, Alviks Trafik och Nordbergs Buss i ett gemensamt bolag, Citybuss.

Nu upphandlar Piteå kommun trafiken med planerad trafikstart under nästa år. Upphandlingen var tänkt att bli klar i slutet av maj, men i april begärde Centrala Buss överprövning av anbudsunderlaget eftersom man har reagerat på de mervärden som finns där, alltså sådant som anbudsgivarna kan erbjuda utöver själva priset på trafiken.

Ett sådant mervärde är marknadsutveckling där det i anbudsunderlaget står att ”mycket stort mervärde ska tilldelas den leverantör som på ett mycket förtroendeskapande sätt har en prissatt marknadsföringsplan för Piteå kommuns kollektivtrafik till en rimlig kostnad”.

–Men vad menas med ”förtroendeskapande sätt” och ”rimlig kostnad”, undrar Centrala Buss i sin begäran om överprövning. Annat som Centrala Buss tar upp är punkter om ”biljettsystem till rimlig kostnad”! och att man ska presentera ”innovativa lösningar”.

Centrala Buss reagerar också på en punkt om att ”stort mervärde ska tilldelas det bolag som har smakfulla ideér kring bussarnas interiör och exteriör”.

Samverkansbolaget menar att de skrivningar som finns i anbudsunderlaget ger utrymme för godtycke, subjektivitet och är omöjliga att beräkna prismässigt.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)