Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Värmlandstrafik stämmer Keolis – kräver minst 80 miljoner

Värmlandstrafiks vd Jessika Lundgren: Vi stämmer Keolis på minst 80 miljoner.Foto: Värmlandstrafik.

Värmlandstrafik lämnade på torsdagen in en stämning mot Keolis i den infekterade konflikten om servicetrafiken i Värmland. Tidigare har Keolis stämt Värmlandstrafik. Keolis sa upp det femåriga avtalet efter bara ett år av avtalsperioden i juni 2017.

– Våra ägare, kommunerna, Landstinget i Värmland och de värmländska skattebetalarna, har fått en dyrare trafik på grund av Keolis avtalsbrott och den nya upphandling vi tvingats till. Det är den kostnadsökningen vi anser att våra ägare ska ha kompensation för, säger Värmlandstrafiks styrelseordförande Mikael Dahlqvist.

Värmlandstrafik hävdar att Keolis begått avtalsbrott när bolaget sagt upp det femåriga avtalet efter mindre än ett år och att detta skapat en fördyrad trafik för Värmlandstrafik och ägarna.

– Hur stort beloppet blir är idag svårt att säga eftersom det handlar om beställningstrafik som vi inte vet den exakta omfattningen av till avtalets slut, men lågt räknat kommer beloppet att landa på minst 80 miljoner kronor, säger Jessika Lundgren, vd för Värmlandstrafik.

Värmlandstrafik kräver också att Keolis betalar Värmlandstrafiks kostnader för den nya upphandlingen och bytet av entreprenörer gällande exempelvis fordonsutrustning, samt att Keolis döms att stå för Värmlandstrafiks rättegångskostnader.

– Vi har sedan dag ett sagt att vi kommer att kräva full kompensation av Keolis för de fördyrade kostnader som våra ägare fått.

– Det är tråkigt att vi hamnat i det här läget men nu är det upp till domstolen att avgöra frågan. Vi är beredda på att det kommer att ta tid, men anser det viktigt att våra värmländska ägare kompenseras för vad vi hävdar är ett avtalsbrott från Keolis sida, säger Jessika Lundgren.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)