Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snacka med Google för att boka och köpa expressbussresan

En expressbuss från FlixBus på Cityterminalen i Stockholm med destination Berlin. Foto: Ulo Maasing.

Expressbussjätten FlixBus kombinerar nu artificiell intelligens, AI, med bokning av bussbiljetter. Därmed blir FlixBus enligt egen uppgift den första bussoperatören i världen som integrerar sina tjänster med Google Assistant. Resenärerna kommer att muntligt kunna hitta FlixBus´ alla erbjudanden och boka sina resor. Än så länge dock inte på svenska. Tjänsten FlixBus Action finns för närvarande tillgängligt genom Google Assistant för Androidtelefoner på tre språk: engelska, franska och tyska.

Med Google Assistant kommer FlixBus´ användare att kunna hitta information om olika förbindelser, tider och priser genom att ställa muntliga frågor. När resenären hittar resor som passar dennes önskemål kan även själva bokningen genomföras med hjälp av röstkontroll.

Tjänsten, FlixBus Action, stöder multimodal användning vilket innefattar både röst, textmeddelanden och enkla klick beroende på om kunden använder dator, mobiltelefon eller annat medel för att kommunicera med Google Assistant.

Tjänsten lanseras först på engelska, franska och tyska och bygger på mer än 800 meningar anpassade till FlixBus verksamhet.

Sedan mars förra året finns dessutom hela FlixBus nätverket med över 250 000 dagliga anslutningar tillgänglig i Google Maps via Google Transit funktionen.

FlixBus, som på bara några år har blivit Europas största expressbussoperatör, bygger mycket av sina framgångar på att man har utnyttjat digitaliseringens möjligheter. Moderbolaget FlixMobility har ett team med mer än 200 datautvecklare. På företagets Stockholmskontor har en stor del av anställda bakgrund från techföretag som Google, Tesla, Spotify med flera.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)