Busslinje 801 i Uppland kommer med all sannolikhet att bli kommersiell. Linjen trafikeras idag av UL (Upplands Lokaltrafik) och trafikerar Uppsala – Knivsta – Arlanda. Därmed skulle UL:s pendeltåg mellan Uppsala och Arlanda få konkurrens av ett kommersiellt bussföretag på samma sätt som Flygbussarna konkurrerar med SL:s pendeltåg och Arlanda Express i trafiken mellan Arlanda och Stockholm.
En nerläggning av linje 801 i UL:s regi ska bidra till att kollektivtrafiknämnden i Uppsala klarar sin budget och en kommersiell aktör tar över. Bakom förslaget står den politiska majoriteten i Region Uppsala, det vill säga S+MP.
– Tanken var från början att beslutet i praktiken skulle tas vid tisdagens sammanträde i kollektivtrafiknämnden utan skriftligt underlag och konsekvensbeskrivning, men från Alliansen fick vi igenom att beslutet tas i september, säger Johan Örjes (C), 2:e vice ordförande i Kollektivtrafiknämnden.
– Vi avvisar inte förslaget från Socialdemokraterna och Miljöpartiet om en nedläggning av linje 801, men det är en anständighetsfråga att så stora beslut som påverkar så många människor tas först efter en gedigen konsekvensanalys, säger Johan Örjes (C).
– Redan i fjol fick nämnden kritik från flera kommuner på grund av en undermålig samrådsprocess när det gäller neddragningar, påpekar Johan Örjes.
Innan ett slutligt beslut vill politikerna att det ska klarläggas hur arbetspendlarnas tillgänglighet till Arlanda kan lösas.
Idag går linje 801 i halvtimmestrafik större delen av dygnet med bara ett kort nattuppehåll på två timmar.
Lämna ett svar