Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk kollektivtrafik exporteras till Myanmar

Trafiksituationen i Yangon är kaotisk – men ska bli bättre med en satsning på kollektivtrafik. Foto: Ramboll.

Med den svenska kollektivtrafikmodellen som förebild och med fokus på busslinjer ska konsultföretaget Ramboll hjälpa regionen Yangon (Rangoon) i Myanmar att ta fram en modell för ett hållbart transportsystem. Målet är moderna tekniska lösningar som ska ge stora samhällsvinster till Myanmar.

Dagens trafiksituation i Yangon försämras kraftigt i takt med den ökade bilanvändningen. Bussystemet består av enskilda operatörer med ett fåtal bussar som ofta stannar trafikfarligt mitt på vägarna för att hämta upp eller släppa av passagerare. Bussarna går i blandtrafik och har svårt att ta sig fram. De är ofta gamla och slitna, dåligt underhållna och bränsletörstiga med höga utsläpp.

– För att kunna ställa om till ett hållbart transportsystem behöver kapaciteten och kvaliteten på kollektivtrafiken i Yangon öka. Det görs genom modernare fordon med lägre utsläpp, effektivare linjenät med moderna hållplatser samt ett enklare och effektivare biljettsystem. Förarna utbildas att köra mer bränslesnålt och en samordning av linjenätet genomförs för bättre bytespunkter, säger Erik Hedman, projektledare för uppdraget på Ramboll.

Ramboll ska ta fram en modell för framtida bussoperatörer i Yangon. Förhoppningen är att konceptet ska kunna användas i hela Yangonregionen.

Projektet finansieras av Swedfund som är ett svenskt statligt riskkapitalbolag för investeringar i fattiga länder.

I ett första skede planeras för buss, men systemet ska kunna omvandlas till så kallad Bus Rapid Transit (BRT) där buss går separerad från övrig trafik på egen bana.

Modellen kommer att presenteras under våren 2019.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)