Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Brittiska dubbeldäckare blir elektriska i USA

Brittiska busstillverkaren Alexander Dennis och amerikanska elbusstillverkaren Proterra samarbetar om att lansera de första eldrivna dubbeldäckarna i USA. Bild: Foothill Transit.

Den brittiska busstillverkaren Alexander Dennis (ADL) ska leverera de första eldrivna tvåvåningsbussarna i USA. ADL är global marknadsledare när det gäller dubbeldäckare för kollektivtrafik och samarbetar i USA med den amerikanska elbusstillverkaren Proterra. De första bussarna sätts i trafik nästa år av trafikföretaget Foothill Transit som redan har 30 elbussar från Proterra i trafik.

Företaget har en omfattande busstrafik med 39 linjer i östra Los Angeles och mellan centrala Los Angeles och österut mot San Bernardino.

Foothill Transit har också beslutat att man år 2030 ska ha enbart elbussar i sin flotta.

De första dubbeldäckarna ska ersätta befintliga gasbussar och ökar kapaciteten i busstrafiken avsevärt. Gasbussarna tar ungefär 38 sittande passagerare, dubbeldäckarna 80. För bussföretaget är det en stor fördel eftersom det är brist på utrymme vid många busshållplatser i centrala Los Angeles vilket gör det problematiskt att sätta in fler bussar i trafik.

De aktuella bussarna är Alexander Dennis dubbeldäckare Enviro500 EV. ADL har valt Proterras btteriteknik E2 som enligt tillverkaren är det energitätaste batteriet på marknaden för tunga fordon. I fjol satte en Proterra 12-meters enplansbuss världsrekord i räckvidd med just Proterras E2-batterier. Bussen kunde köra närmare 1 800 kilometer (!) på en enda laddning. Men då ska man ha klart för sig att bussen kördes tom på en testbana.

Hemma i Storbritannien har ADL haft betydande framgångar med enplans batteribussar som man tillverkar i samarbete med kinesiska BYD.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)