Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sommarupplevelser med Nobina

I Uppland satsar Nobina på en evenemangskalender i behändigt format. När man vecklar upp den öppnar sig en stor karta. Bild: Nobina.

Bussoperatören Nobina vill locka fler att uppleva sommaren och sommarevenemang med buss. I sommarkampanjer för Skånetrafiken, UL i Uppland, Din Tur i Västernorrland och SL i Storstockholm vill Nobina locka till både kända och okända evenemang och upplevelser.

I Skåne stsar man på utomhusreklam där kunderna kan ta med sig en karta från reklampelaren. Bild: Nobina.

– Vi ser det som en självklarhet att finnas till för våra kunder även på fritiden och få fler att upptäcka nya platser att resa till. Och vad är då bättre än att bjuda på restips, säger Malin Säker, Marknadschef Business to Customer på Nobinas inhousebyrå, alltså Nobinas egen reklambyrå.

– Vi har sett ett tydligt ökat resande av att kommunicera lokala resmål. Genom att bjuda på restips upptäcker våra kunder att bussen är ett utmärkt transportalternativ även på fritiden.

I Skåne skickar Nobina ut kalendrar med lokala evenemang och restips i nio olika utgåvor i Lund, Helsingborg, Landskrona och Malmö. Tanken är att man ska kunna ha evenemangskalendern som inspiration hela sommaren, oavsett väderlek.

Även UL får en evenemangskalender där fokus ligger på Östhammarsstråket och allt som händer i och på vägen till kusten. För SL och Din Tur har man skapat regelrätta Bussluffarkartor över Norrtälje, Kallhäll, Södertörn, Södertälje samt Sundsvall för Din Tur. Kartorna innehåller lokala resmål och guldkorn och tips på vilken buss man kan ta. I SL’s områden har även personal från Nobina spelat in videohälsningar från sina egna smultronställen som visas i sociala medier.

I Sundsvall gör Nobinas inhousebyrå ett första försök att marknadsföra bussluffarkartan med hjälp av en person som åker runt till de olika destinationerna och testar och kommenterar. Filmerna läggs upp på Din Turs sociala medier.

I flera av kampanjerna satsar Nobina även på andra sociala medier, bland annat så kallade snapchatfilter. Det är särskilda ramar som läggs till bilder som resenärerna själva tar och lägger upp på snapchat. Nobina använder även Facebook i sina kampanjer.

Share Dela

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)