Lite i skymundan av sin lansering av den första batteribussen från Mercedes-Benz, eCitaro, presenterade Daimler Buses ytterligare en nyhet, om än en mindre sådan. Det är en ny generation av Mercedes-Benz Sprinter som visades i utförande för stadstrafik, Sprinter City 75. För en större publik kommer den första möjligheten att stifta bekantskap med nya Sprinter att vara på den stora nyttofordonsmässan IAA i Hannover i slutet av oktober.
Liksom tidigare kommer den nya Sprinterfamiljen att finnas i en rad modeller. Förutom Sprinter City är det Sprinter Transfer, Sprinter Mobility och Sprinter Travel.
Förstlingen, Sprinter City 75, som visades i veckan är en 8,5 meter lång buss, avse3dd för stads- och förortstrafik i mindre städer och med upp till 38 sittplatser. Hjulbasen är hela 5,1 meter vilket gör det möjligt med en stor låggolvsdel mellan fram- och bakaxel. Ytan kan användas på olika sätt med fällstolar, platser för rullstolar och/eller barnvagnar eller helt enkelt för ståplatser.
Parallellt med Sprinter City 75 kommer en något mindre version, Sprinter City 45.
Sprinter Transfer kommer i fyra versioner, från 5,9 till 7,7 meters längd. Sprinter Mobility är i första hand tänkt för exempelvis färdtjänst, närtrafiklinjer och liknande. Den längre av de två versionerna av Mobility har ett nytt, upphöjt golv över bakaxeln. Det gör det möjligt att placera två rullstolar bredvid varandra över bakaxeln.
Först ut i serieproduktion blir två versioner av Sprinter Transfer, den kortare versionen av Sprinter Mobility och Sprinter City 75. När hela modellskiftet är genomfört hösten 2019 kommer Mercedes-Benz att erbjuda över 20 versioner sprinter, både höger- och vänsterstyrda.
Lämna ett svar