Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

1,1 miljard saknas i Skåne – mer skattepengar, höjda biljettpriser hotar

Skånetrafiken saknar 1,1 miljard för åren 2020 – 2021. Foto: Ulo Maasing.

Om inte Skånetrafiken får avsevärt mer pengar från regionen måste man göra stora nerskärningar i den befintliga kollektivtrafiken och dessutom sänka ambitionsnivån när det gäller att utveckla ny trafik. Det är åtgärder som dessutom skulle föra in Skånetrafiken i en neråtgående spiral. Skånetrafikens redan låga kundnöjdhet skulle bli ännu lägre, resandet skulle minska och därmed skulle även biljettintäkterna minska.

På fredagen ska Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne svara på planeringsdirektiven från Region Skåne för perioden 201§9 – 2021. Nämnden konstaterar att det saknas stora pengar till kollektivtrafiken. En av de stora penningslukarna är Spårväg Lund.

Nästa år klarar man eftersom finansieringen för verksamheten ”bedöms säkrad”. Men sedan blir det värre. För att säkra finansieringen av verksamheten 2020 saknas 417 miljoner kronor och för 2021 saknas 682 miljoner kronor, totalt 1,1 miljard.

Det här kan man inte klara enbart med att höja biljettpriserna, konstaterar kollektivtrafiknämnden. Regionen måste skjuta till mer skattepengar under åren 2020 – 2021. Annars ”förutses stora inskränkningar i befintlig trafik samt en avsevärt minskad ambitionsnivå avseende utveckling av ny trafik.”

Det skulle i sin tur ge mindre nöjda kunder för Skånetrafiken som redan ligger i bottenskiktet i Sverige när det gäller kundnöjdheten. Och mindre nöjda kunder gör att fler väljer bort kollektivtrafiken vilket innebär att intäkterna försvagas ytterligare. Sjunker resandet med en procent minskar biljettintäkterna med 25 miljoner kronor.

Till Lokaltidningen Hässleholm säger dock kollektivtrafiknämndens ordförande Stefan Svalö(S) att han inte är orolig.

– Vi har olika metoder för att hantera utmaningen, antingen ökade skattebidrag eller höjda taxor.

Share Dela

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)