Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Största europeiska elbussatsningen på gång

I den hittills största enskilda satsningen på elbussar i Europa planerar Stagecoach att 2019-2020 sätta in 105 batteridrivna dubbeldäckare i Manchester. Bussarna kommer från ADL/BYD och är av samma modell som London nyligen beställde 37, Enviro 400 EV. Bild: ADL.

Den privatägda brittiska bussjätten Stagecoach planerar att genomföra den största enskilda satsningen på elbussar hittills i Europa. Enligt planen ska Stagecoach köpa 105 batteridrivna tvåvåningsbussar för trafik i storstaden Manchester, där Stagecoach är en av de största operatörerna. De första bussarna ska sättas i trafik nästa sommar och samtliga bussar ska vara i trafik redan år 2020. Stagecoach kör trafiken i Manchester på kommersiella villkor.

Stagecoach räknar med att satsningen kräver en investering på 56 miljoner pund (cirka 668 miljoner kronor) och förutsätter att man får ett statligt stöd på 21,5 miljoner pund. Stödet ska komma från det nya program för omställning av bussflottan i Storbritannien som den brittiska regeringen nyligen presenterade, Ultra-Low Emission Bus Scheme.

Företagets planer backas upp av den politiska ledningen i Manchester.

För trafiken planerar Stagecoach att köpa 105 dubbeldäckare från den brittiska busstillverkaren Alexander Dennis, ADL med batterier och elektrisk drivlina från kinesiska BYD. De båda busstillverkarna har redan ett nära samarbete som har lett till flera stora order på den brittiska elbussmarknaden. I juni blev det således klart att ADL/BYD ska leverera 37 batteridrivna dubbeldäckare av samma modell (Enviro 400 EV) till London.

Bussarna laddas i depå och har en räckvidd på cirka 305 kilometer och en kapacitet på 80 passagerare.

Omkring 15 – 20 nya batteridrivna dubbeldäckare ska sätta i trafik varje månad från sommaren 2019 och samtliga 105 bussar ska vara i trafik i Manchester under 2020.

Stagecoach räknar med att satsningen i Manchester kommer att bidra till att snabba på införandet av elbussar i hela Europa. Idag finns omkring 725 000 bussar i Europa, men endast omkring 2 500 av dessa är fullelektriska.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)