Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Cykel, taxi, buss och bil i samma tjänst hos Västtrafik

Västtrafik deltar i två pilotprojekt i höst som syftar till ett mer hållbart resande. Foto: Thomas Harrysson.

Västtrafik deltar nu i två tester som ska göra det enklare för människor att kombinera olika färdsätt. Det ena projektet, EC2B, gör det möjligt för personer att få tillgång till en rad olika resetjänster, från kollektivtrafik till samåkning och lånecyklar. Den andra tjänsten, SpaceTime, riktar in sig på organisationer och företag där användarna kan boka, köpa biljetter och bokföra sin resa i en och samma tjänst.

De två nya testerna följer efter sommarns test där Västtrafik och Göteborgs Stads Parkering testade en digital tjänst för att främja hållbart resande i Göteborg.

– För oss är det viktigt att utvecklingen går åt rätt håll mot ett mer hållbart resande. Genom att låta våra tjänster vara tillgängliga på fler platser tror vi att det blir enklare för människor att göra hållbara val, säger Camilla Holtet, utvecklingschef på Västtrafik.

EC2B är en samlad digital tjänst där hyresgäster och boende kan köpa biljett och resa med olika resetjänster som kollektivtrafik, lånecyklar, bilpool, hyrbil, taxi, samåkning, och hemleverans. Först ut att prova EC2B blir boende i ett av Riksbyggen nybyggt bostadskvarter i Göteborg.

– Piloten ger oss möjlighet att testa på vilket sätt boende i nya fastigheter vill använda och köpa kollektivtrafik tillsammans med andra transporttjänster. Ambitionen är att EC2B-tjänsten ska vara ett attraktivt alternativ till att äga en egen bil och uppmuntra till mer hållbara transportalternativ, säger Björn Wendle, VD på EC2B Mobility.

Den andra tjänsten heter SpaceTime och är en reseplattform för organisationer. Med tjänsten kan användarna boka, köpa biljetter och bokföra sin resa i en och samma tjänst, till exempel för resor med Västtrafik. Testet genomförs tillsammans med tre stadsdelsförvaltningar i Göteborg vars medarbetare ska få testa och utvärdera SpaceTimes tjänst.

Testerna pågår under 2018-2019 och görs i samarbete med biljettföretaget SmartResenär, som sköter beställning, betalning och leverans av biljetterna i de bägge tjänsterna.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)