Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Backspeglar på buss på väg att försvinna

Spegellöst. En Enviro 400 stadsbuss från ADL där de traditionella backspeglarna har ersatts av digitala. Samtliga bilder: ADL.

Traditionella backspeglar på bussar är sakta men säkert på väg att försvinna och ersättas av digitala speglar. Bättre sikt och minskad olycksrisk är fördelar med digitala speglar hävdar flera bustillverkare. På IAA-mässan i Hannover i september visade, som vi tidigare rapporterat, exempelvis Neoplan en Cityliner med digitala speglar och nu slår Storbritanniens ledande busstillverkare ADL, Alexander Dennis, in på samma väg och introducerar digitala speglar på stadsbussar.

Detaljbild på kamera, monterad på bussens högra sida. Observera att samtliga bilder här avser en buss för vänstertrafik som alltså är högerstyrd. Samtliga bilder: ADL.

Det är på sina stadsbussar i Enviroserien som ADL nu har sålt de första bussarna med digitala speglar till bussoperatörer i Glasgow och Nottingham.

På förarsidan är “spegeln”, alltså monitorn monterad på A-pelaren.

Det system som ADL använder är från franska SmartVision. ADL hävdar att systemet förbättrar sikten för föraren och minskar risken för olyckor.

På den från föraren bortre sidan är den digitala spegeln monterad så att den inte ska skymmas eller komma i vägen för framdörren.

Istället för traditionella backspeglar är bussen utrustad med kameror som skickar bilden till monitorer placerade inne i bussen, vid vardera änden av vindrutan. Bilden från kamerorna behandlas digitalt så att den kompenserar för dåligt ljus, skuggor eller blänk.

På den övre delen av monitorerna ser föraren en bild precis som om han hade tittat i en backspegel. På monitorns nedre del visas en vidvinkelbild.

Monitorernas ljusstyrka anpassas automatiskt för att ge bästa bild både i dagsljus och mörker.

Den monitor som är placerad längst bort från föraren (i vänstertrafik den högra spegeln) är monterad på A-pelaren, den vänstra (i vänstertrafik, omvänt i högertrafik) lite mer centralt för att inte skymmas av en öppen framdörr. Eftersom monitorerna från förarplatsen upplevs placerade som konventionella backspeglar är det lätt för föraren att ställa om sig mellan bussar med konventionella respektive digitala speglar.

Enligt SmartVision är bildkvaliteten hög i alla förhållanden. En särskild mjukvara justerar eventuell förvrängning av bilden på grund av regndroppar eller smuts på kameralinserna.

Som tillval finns en kameravärmare som håller linsen ren från snö, is eller imma.

En fördel som ADL lyfter fram är, vid sidan om den förbättrade sikten för förare, ekonomisk. Risken för skador på ”speglarna” min skar, likaså risken att passagerare eller fotgängare skadas av att stöta emot speglarna. Den potentiella besparingen är enligt ADL betydande, upp till 25 000 pund (drygt 250 000 kronor) per buss.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)