En ny elbuss, världens första gasdrivna långfärdsbuss, en ny gasmotor och digitala backspeglar på Neoplan är några av nyheterna från MAN, Neoplan och Scania på årets IAA i Hannover. För första gången har samtliga företag inom Traton Group (som fram till månadsskiftet hette Volkswagen Truck & Bus) samlats i en gemensam hall på mässan. På en i övrigt ganska nyhetsfattig mässa när det gäller bussar presenterar företagen inom Traton flera nyheter både från MAN och Scania.
Tillkomsten av Traton innebär dock inte att väletablerade märken som MAN eller Scania ska försvinna. De individuella varumärkena inom Traton, MAN, Scania, Volkswagen Caminhões e Ônibus samt RIO blir kvar.
– Vår grupp består av starka, unika varumärken men Traton stärker oss ytterligare. Under ett gemensamt tak kan vi samla vår innovativa kraft och utveckla vårt samarbete, sa Scanias vd Henrik Henriksson på IAA.
Den kanske största nyheten i Tratonhallen var den fullelektriska versionen av MAN:s stadsbuss Lion´s City. Men det är inte en buss som är färdig för serieproduktion utan en prototyp som MAN visar. Serieproduktionen kommer igång år 2020, uppgav MAN-chefen Joachim Drees på mässan. Därmed placerar sig MAN sist av de stora europeiska busstillverkarna när det gäller elbussar.
Utseendemässigt skiljer sig Lion´s City E en del från sina syskon med förbränningsmotor, bland annat genom avsaknad av det motorrum som annars stjäl några passagerarplatser.
Prototypen har 29 sittplatser, fyra fler än diesel-/gasversionen, och har en drivlina på upp till 270 kW. MAN tor stenhårt på att depåladdning nattetid är framtiden för elbussar och Lion´s City E kommer inte att levereras med pantograflösning för snabbladdning. Men det kan ju ändra sig. Andra tillverkare som exempelvis BYD, som tidigare bara har satsat på depåladdning erbjuder ju nu även tilläggsladdning via pantograf.
MAN garanterar en räckvidd under realistiska förhållanden på 200 kilometer.

För många år sedan var japanska Hino poppis bland svenska bussföretag med sin midibuss. På IAA finns Hino i Tratons hall med en liten elbuss som ett uttryck för ett djupt samarbete mellan Traton och Hino. Foto: Ulo Maasing.
Först kommer 12-metersversionen, men den kommer enligt MAN att följas av en ledbuss. 12-metersbussen har en elmotor, ledbussen får två och drivning på såväl den andra som tredje axeln. Batteripaketet i 12-metersbussen är på 480 kWh, ledbussen får 640 kWh batteripaket.
För många år sedan var japanska Hino populär bland svenska bussföretag med sin midibuss. På IAA finns Hino på plats med en liten elbuss som en symbol för att Traton och Hino har enats om att fördjupa sitt strategiska partnerskap. Man ska utveckla sitt samarbete när det gäller ellastbilar och elbussar liksom på inköpssidan. Hino har idag mer än 25 års erfarenhet av elektrifierade fordon.
Gasbussar och spegellöst
MAN är idag marknadsledande i Europa och även i Sverige när det gäller gasbussar.
På IAA introducerar man sin nya gasmotor E18. Det sker 75 år efter det att den första gasdrivna stadsbussen från MAN rullade ut på Nürnbergs gator 1943.
Den nya gasmotorn kommer att finnas i gasversionerna av den nya generationens Lion´s City stadsbussar är en nyutvecklad, 9,5-liters, fyrcylindrig motor som kan fås med 276 respektive 316 hästkrafter. Motorn är lättare än dagens gasmotorer från MAN, vilket gör att passageerarkapaciteten ökar. De fyra, alternativt fem gastankarna är takmonterade och har en kapacitet på 12670 respektive 1875 liter.

Besökare på IAA-mässan i Hannover kan färdas mellan hallarna med en av Scanias elbussar som normalt går i trafik i Östersund. Foto: Scania.
Även Scania, som nu har flyttat in i samma hall som Tratonsyskonen, lanserar en nyhet när det gäller gasbussar. Det är en Scania Interlink med medelhögt golv för flytande gas, LNG och med en räckvidd på en tankning på upp till 1 000 kilometer. Enligt Scania är det världens första gasbuss för långväga trafik.
Med LNG kan koldioxidutsläppen minskas med 20 procent, jämfört med en dieselmotor. Samtidigt minskar utsläppen av partiklar och kväveoxid och bullernivån blir avsevärt lägre. Om bussen körs på flytande biogas, vilket börjar bli tillgängligt i en del länder, kan koldioxidutsläppen minskas med 90 procent i förhållande till dieseldrift.
Besökare på IAA kan för övrigt åka mellan mässhallarna med en av Scanias elbussar från Östersund som nu trafikerar mässområdet på IAA.

Det ser ut som vingspetsen på ett flygplan men innehåller kamerorna till de digitala backspeglarna på Neoplan Cityliner.Foto: Ulo Maasing.
Spegellöst
Några nya modeller av turistbussar visar inte företagen i Tratongruppen, men det innebär inte att det saknas nyheter i det mindre formatet. Det kanske mest intressanta är den Neoplan Cityliner som finns på plats och som saknar vanliga backspeglar. Istället har den digitala backspeglar som eliminerar den farliga döda vinkeln.
Kamerorna på bussens utsida fungerar lika bra oavsett hur ljust eller mörkt det är utanför bussen vilket innebär en påtaglig förbättring för föraren vid körning i mörker. De problem som immiga eller smutsiga speglar orsakar har enligt Neoplan också minimerats med de digitala speglarna.
Lämna ett svar