
Under det tredje kvartalet inledde Volvo Bussar produktionen av sin nya 9900 turistbuss. Foto: Ulo Maasing.
Volvo Bussar ökade orderingången med tolv procent under det tredje kvartalet i år, samtidigt som leveranserna backade med 16 procent, jämfört med samma period förra året. Orderingången uppgick under det tredje kvartalet till 2091 busar och leveranserna till 2001 bussar. Det framgår av Volvokoncernens delårsrapport som presenterades på fredagsmorgonen. Trots förbättrad lönsamhet ligger bussverksamheten långt under de övriga delarna av Volvokoncernen när det gäller lönsamhet.
Uppgången i orderingång drevs framför allt av marknaderna i Norden, Storbritannien och Indien, medan nergången i leveranser främst skedde i Norden och Asien.
I delårsrapporten konstaterar Volvo att den europeiska bussmarknaden har varit fortsatt stabil på en hög nivå med en positiv utveckling i framför allt södra och östra Europa.
Nivån på upphandlingar för leverans 2019 fortsatte att vara hög i de nordiska marknaderna. I Nordamerika var marknaden enligt Volvo fortsatt god för både långfärdsbussar och kollektivtrafikbussar och i Brasilien förbättras efterfrågan.
Under årets första tre kvartal ökade orderingången för Volvo Bussar med tre procent, från 7210 till 74542 bussar. Leveranserna minskade under samma tid med nio procent, från 6567 till 5954 bussar.
Nettoomsättningen under tredje kvartalet i år minskade med nio procent, från 6 363 miljoner kronor förra året till 5 804 miljoner kronor i år. Samtidigt förbättrades lönsamheten. Rörelseresultatet under det tredje kvartalet i år blev 22 procent bättre än samma tid i fjol, det vill säga 254 miljoner kronor mot 208 miljoner.
Att rörelseresultatet förbättrades trots att leveranserna minskade beror enligt Volvos koncernchef Martin Lundstedt på en bra tillväxt i serviceverksamheten.
För årets första nio månader försvagades dock rörelseresultatet med 19 procent, från 615 till 499 miljoner kronor.
I likhet med övriga stora buss- och lastbilstillverkare är lönsamheten för bussarna betydligt lägre än för lastbilsproduktionen. Under det tredje kvartalet var rörelsemarginalen för bussarna i Volvokoncernen 4,4 procent. Lastbilarna hade en rörelsemarginal på 11,1 procent, anläggningsmaskiner 13,9 procent och Volvo Penta 19,6 procent. För hela Volvokoncernen var rörelsemarginalen 11,1 procent.
Lämna ett svar