Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hög fart och oerfaren förare bakom svåra bussolyckan i Finland

Utredningen av den svåra bussolyckan utanför finska Kuopio i augusti är nu nästan klar. På fredagen redovisade den finska Olycksutredningscentralen stora delar av sina slutsatser. Arkivbild: Ulo Maasing.

Hög hastighet samt förarens hälsotillstånd och bristande erfarenhet av den buss han körde orsakade den svåra bussolyckan den 24 augusti utanför den finska staden Kuopio. Vid olyckan omkom fyra personer, varav tre svenskar. Flera andra skadades allvarligt. På fredagen publicerade den finska Olycksutredningscentralen en delrapport om olyckan. Slutrapporten väntas i början av 2019.

Olycksbussen tillhörde det finska bussbolaget Kemin Liikene och var på väg från Kalix till spahotellet Rauhalahti i Kuopio, Finland. Passagerarna var i huvudsak äldre personer och medlemmar i en sångförening. Ombord på bussen fanns förutom föraren 21 passagerare.

Olyckan inträffade när bussen, som hade lämnat Kalix tidigt på morgonen, körde av motorvägen vid en avfart som ledde vidare till en korsning och en bro över ett järnvägsspår.

Så här beskriver Olycksutredningscentralen förloppet:

”Bussen närmade sig motorvägsavfarten i en hastighet på cirka 90 km/h då fartbegränsningen var 100 km/h. På avfarten minskade hastigheten bara något. När sikten mot korsningen öppnades för föraren märkte denne att hastigheten var alldeles för hög och han såg att det fanns bilar i filen för dem som skulle svänga till vänster.

Föraren har berättat att när han insåg situationen försökte han bromsa utan att lyckas. För att undvika kollision vände föraren kraftigt till höger i korsningen.

Bussens hastighet i korsningsområdet var så hög att det inte gick att svänga. Bussen svängde över en refug och kolliderade med personbilar. Efter detta störtade bussen snett genom ett broräcke och hamnade efter en luftfärd ovanpå en bergskärning vid ett järnvägsspår.

När bussen stannat föll bakdelen ner på spåret med sidan före. Främre delen av bussen blev lutande mot bergskärningens övre del. Hastigheten vid korsningsområdet var minst 50 km/h, men bedömt utifrån svängspåren, krockspåren och längden på luftfärden kan den ha varit mycket högre.

I situationen har knappast skett någon annan hastighetsminskning än den som beror på uppförsbacken på avfarten, sladdning och kollisionerna. Inexaktheten hos färdskrivaren möjliggör inte några exakta hastighetsuppgifter.”

Utredarna konstaterar att flera faktorer bidrog till olyckan. En var förhållandena vid själva avfarten. Denna var ganska kort och bortsett från ett vägmärke som angav att man körde in i tätort fanns inga vägmärken som skulle manat till inbromsning i närheten. En park mellan motorvägen och avfarten minskade också sikten mot korsningen.

Utan att närmare precisera det framhåller utredningen förarens hälsotillstånd som en bidragande orsak. Utredningen konstaterar att hälsotillståndet och ”den tunga arbetsuppgiften i förhållande till detta” minskade förarens vaksamhet.

Föraren hade på natten kört upp från bussföretagets anläggning i Kemi till Kalix för att hämta passagerarna och sedan vänt tillbaka mot Kuopio.

Utredningen konstaterar också att föraren endast hade liten erfarenhet av den aktuella bussen och dålig kunskap om dess ”reglage såsom fartminskare och farthållare”.

Dessa faktorer ledde sammantaget till olyckan. Utredningen slår fast att det inte finns något som tyder på att farthållare spelade någon roll för olyckan. Samtidigt skriver man att ”föraren hade under resan inte använt fartminskaren, som i tunga fordon är ett allmänt använt sätt att på ett behärskat sätt minska på hastigheten”.

När det gäller passagerarna konstaterar utredningen att personerna i bussens främre del klarade olyckan med skador av varierande slag. Dödsfallen och de allvarligaste skadorna drabbade resenärer längre bak i bussen när bussens bakdel, med ena sidan träffade järnvägsspåret sedan bussen störtat ner från bron efter att först ha kolliderat med några bilar. Passagerarna i bakre delen av bussen slungades då mot sidoväggen inne i bussen.

Olycksutredningscentralen, en motsvarighet till den svenska haverikommissionen, ska nu fortsätta sitt arbete bland annat med att utreda praxis och krav inom bussbranschen när det gäller hälsotillstånd vid körning, trötthetshantering, utbildning på fordonen och annan säkerhetsledning liksom principer inom researrangemang.

Dessutom utreder man räddningstjänstens och ambulanssjukvårdens arbete.

Olycksutredningscentralen har gjort en kort video där man kan bilda sig en uppfattning om den sista sträcka som olycksbussen körde innan själva kraschen.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)