Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Danmark: Hundratals utländska bussar kör cabotage – problemet värre och värre

Michael Nielsen, vd för branschorganisationen Danske Busvognmænd: Situationen med utländska bussar som kör cabotage är ohållbar.

Problemet med utländska bussar som kör cabotage bara växer och växer i Danmark. Det anser den danska bussbranschens organisation, Danske Busvognmænd. Organisationen har bett danska förare att dokumentera och fotografera utländska turistbussar som man misstänker kör cabotage i Danmark. 910 utländska bussar har dokumenterats och enligt Danske Busvognmænd kör nästan hälften av dessa systematisk cabotage i Danmark.

– Minst 390 av dessa utländska bussar bedöms ägna sig åt systematisk cabotagetrafik. Det är långt fler bussar än vad som finns i Köpenhamn med omgivningar sammanlagt. Det sätter självklart turistbussbranschen under en enorm press med bevisad social dumpning och förlorade danska arbetsplatser som följd, säger Michael Hansen, vd för Danske Busvognmænd i organisationens tidning.

Enligt Danske Busvognmænds undersökning bedöms 218 av de utländska bussarna ha varit längre än tolv dagar i Danmark vilket organisationen anser innebär att förarna bryter mot kör- och vilotidsreglerna,

Michael Nielsen anser också att de siffror man kommit fram till är ett absolut minimum.

– Alla rapporter vi får in tyder på att problemet bara blir större, säger Nielsen.

Danske Busvognmænd anser att den omfattande kabortagetrafiken tveklöst är satt i system så att de utländska bussföretagen hela tiden rör sig på gränsen av vad som är tillåtet när det gäller kör- och vilotidfsregler och de danska cabotagereglerna utan att överskrida dessa.

– Samtidigt visade den enda kontroll som polisen, arbetsmiljöverket och skattemyndigheten har gjort att de utländska bussföretagen smiter från momsbetalning och låter bli att rapportera sina utstationerade förare till det danska register dit utländsk personal som arbetar i Danmark ska rapporteras.

– I Köpenhamn finns det danskregistrerade resebyårer som förmedlar den konkurrenssnedvridande och momssmitande busstrafiken till utländska turister, säger Michael Nielsen.

Han menar att situationen har blivit helt ohållbar.

– Vi kan inte vänta på EU. Därför har Danske Busvognmænd lagt fram ett eget förslag till politikerna i folketinget. Det innebär att utländska förare ska avlönas i linje med de mest representativa danska avtalen så att de minst får lika mycket betalt som den danska minimilönen. Liknande regler har redan införts i Tyskland, Österrike och Frankrike, säger Michael Nielsen.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Turism

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)