När det om några år är dags för en ny upphandling av busstrafiken i Blekinge kommer troligen åtminstone en del av stadsbussarna att bli eldrivna. Idag finns ett antal elhybridbussar i trafik i Karlskrona, men i övrigt är det bussar med förbränningsmotorer som kör åt Blekingetrafiken .
– I dag kör vi till 96 procent med förnyelsebara bränslen, bland annat HVO. Men det är fortfarande förbränningsmotorer. I framtiden är det troligt att vi kommer att ha en blandning av helt eldrivna bussar i stadstrafik och bussar med förbränningsmotor på längre sträckor, säger Magnus Forsberg, strategisk planerare för kollektivtrafiken vid Region Blekinge till Sydöstran.
Att Blekinge ännu inte har några fullelektriska bussar i trafik beror enligt honom på två faktorer, dels upphandlingscykeln, dels på en brist på utbud av bussar.
– Än så länge finns det inte så mycket att välja mellan. Bussarna vi kör med måste klara en lång rad krav och länge har det främst varit kinesiska tillverkare som erbjudit elbussar. De har inte varit lämpliga eller tillgängliga för svensk trafik. Därför är det en fördel för oss att det är några år kvar till nästa upphandling, det kommer att hinna hända mycket under tiden, säger Forsberg till Sydöstran.
Lämna ett svar