Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fria resor om du tar matavfallet på bussen

Vinnarna i ASAP:s hållbarhetsaccelerator: Aman Kapoor; Jonathan Sigvant; Ida Pehrson; Joanna Krol. Foto: Sustainergies.

Nja, det handlar inte om att visa soppåsen för bussföraren för att få åka gratis. Istället handlar det om ett vinnande förslag i ett hållbarhetsprojekt som drivs av Miljömärkning Sverige (Svanen) och Sustainergies. Det vinnande förslaget handlar om hur man i Indien kan kombinera kollektivtrafik och återvinning av komposterbart avfall. Genom en påbyggnad kan bussen transportera både avfall till biogasproduktion och passagerare, vilket ska ge dubbel nytta.

Juryns motivering lyder: ”Förslaget ger makt åt alla människor, oberoende av ekonomisk kapacitet och social status, att bidra till en bättre miljö genom att kombinera beteendeförändring med ett direkt ekonomiskt incitament”.

Förslaget har kommit till inom den så kallade hållbarhetsacceleratorn ASAP, ett program för att engagera studenter i ett arbete för ökad hållbarhet.

Miljömärkning Sverige (Svanen) och Sustainergies startade ASAP, A Sustainability Acceleration Project i juni 2018.

Syftet är att bidra till ökad hållbarhetskompetens. Huvudpartners i ASAP är: Samsung, Scania och Nordea.

Av tusentals intresserade valdes 48 studenter ut till ”boot camp” på företagen. Studenterna representerar 18 högskolor och universitet och studerar allt från ekonomi till antropologi. För att maximera nyttan av mångfalden i gruppen delades studenterna in i tvärvetenskapliga team. Teamen fick uppdrag, som ska bidra till lösningar och öka takten på arbetet för att nå de globala målen i Agenda 2030. En jury har utsett laget som vinner 75 000 SEK.

Juryn har utgjorts av Ishtar Touailat, Innovationschef, Tieto, Mattias Goldmann, VD, Fores, Johan Kuylenstierna, professor på Stockholm Universitet, vice ordförande för Klimatpolitiska rådet, Mia Crawford, koordinator Agenda 2030, Utrikesdepartementet, Janna Jarlman, investeringsanalytiker, Norrsken Foundation samt Ragnar Unge, VD, Miljömärkning Sverige (Svanen).

Svanen föddes 1989, när Nordiska Ministerrådet startade Svanenmärkningen för att hjälpa konsumenter göra bra val för miljön. Det började med papper och batterier och idag hittar du Svanen på fler än tiotusen varor och tjänster. Efter några år fick Svanen sällskap av EU-Blomman, EU:s miljömärke. Det statliga bolaget Miljömärkning Sverige ansvarar för både Svanen och EU-Blomman och arbetar utan vinstsyfte på uppdrag av regeringen.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)