Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

FlixBus på USA-offensiv

FlixBus går på offensiven i USA. I början av sommaren startade man trafik i västra USA, bland annat till Las Vegas…

Den europeiska expressbussjätten FlixBus går nu vidare i sin USA-satsning. I somras etablerade man sig i Kalifornien och angränsande delstater och nu satsar FlixBus på östra USA och siktar in sig på konkurrenter som Greyhound och Boltbus. FlixBus´ amerikanska huvudkontor ligger i Los Angeles och nu öppnar man ytterligare ett kontor, den här gången i New York. Staden kommer att vara nav för all trafik som FlixBus startar i östra USA under 2019. FlixBus uppger att man siktar på att med sina gröna bussar nästa år ska trafikera USA kors och tvärs.

– På endast fem månader har FlixBus´ varumärke gjort ett avtryck på västkusten i USA och visat sig vara ett eftertraktat resalternativ bland amerikaner, säger André Schwämmlein, grundare och vd för FlixMobility, FlixBuis´ moderbolag.

…och nu siktar man i sig på östra och södra USA. Foto: FlixBus.

– Nu är vi redo att utöka vårt erbjudande till dem som vill utforska landets östra och södra regioner med ett miljövänligt transportalternativ. Vi kommer att ha fler än 100 gröna FlixBussar på USA:s vägar före mitten av 2019.

FlixBus USA lanserades den 31a maj 2018 med 27 destinationer inklusive städer som Los Angeles, Las Vegas och Phoenix. Företaget dubblade sin trafik under juli och började att erbjuda turer till centrala delar av Kalifornien samt San Fransiscoregionen. För närvarande har FlixBus 60 amerikanska destinationer som trafikeras av tolv små och medelstora busspartners till FlixBus.

FlixBus etablerades i Tyskland 2013 och hade i fjol mnärmare 40 miljoner resenärer, en ökning med tio miljoner från året innan. I våras köpte FlixBus Sveriges största expressbussföretag, Swebus.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)