Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med bara tre zoner i hela Västra Götaland

Tre zoner ersätter dagens över 70 hos Västtrafik. det här är den nya zonindelningen. Bild: Västtrafik.

På tisdagen blev det klart att zonindelningen för kollektivtrafiken i Västra Götaland förenklas avsevärt. Regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen beslutade då att dagens drygt 70 zoner ska slås ihop till tre. Det blir också ett förenklat biljettsortiment. Nu ska Västtrafik planera och förbereda införandet av de nya zonerna. Siktet är inställt på hösten 2020.

– Ett glädjande beslut och ett viktigt steg för att ta kollektivtrafiken in i framtiden. Med färre zoner är det färre kunder som behöver resa över zongräns, vilket många kunder idag upplever som krångligt. På så vis ska både biljettköp och resande bli enklare. Dessutom blir det möjligt att resa längre sträckor än idag för samma pris, vilket kommer att gynna arbetspendlingen, säger Lars Holmin (M), styrelseordförande i Västtrafik.

I den nya zonindelningen omfattar zon A Göteborg, Partille, Mölndal och Öckerö. Zon B omfattar Ale, Alingsås, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Stenungsund och Tjörn. Zon C utgörs av resterande 37 kommuner i Västra Götaland.

— Ett glädjande beslut och ett viktigt steg för att ta kollektivtrafiken in i framtiden. Med färre zoner är det färre kunder som behöver resa över zongräns, vilket många kunder idag upplever som krångligt. På så vis ska både biljettköp och resande bli enklare. Dessutom blir det möjligt att resa längre sträckor än idag för samma pris, vilket kommer att gynna arbetspendlingen, säger Lars Holmin (M), styrelseordförande i Västtrafik.I samband med zonindelningen kommer även Västtrafiks biljettsortiment att förenklas och bli mer överskådligt.

— Vi behöver göra det enklare för våra kunder att betala för de tjänster vi erbjuder. Med en dramatiskt förenklad zonstruktur så är jag övertygad om att vi förenklar vardagen för både nuvarande och kommande kunder på ett betydande sätt. Ett måste för ett ökat hållbart resande helt enkelt, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Västtrafik ska nu planera och förbereda införandet av de nya zonerna. Det handlar bland annat om anpassning av tekniska system, utbildning av förare och servicepersonal, information till kunder och en anpassning av priserna till den nya zonstrukturen. Införandet kan ske tidigast under hösten 2020.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)