Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Podtaxi kör olagligt i busskörfält

Sven Wolf, vd för Bzzt Stockholm vil att Stockholms elektriska taxipodar ska få använda busskörfälten. Foto: Bzzt.

De populära, eldrivna, tuk-tukliknande podtaxifordonen i Stockholm vill erövra en plats i busskörfälten. På torsdagsmorgonen aviserade Bzzt Stockholm att man under ett antal timmar på torsdagen avser att begå en massa lagbrott genom att utnyttja busskörfälten trots att man egentligen inte får det.

För ett och ett halvt år sen började Bzzt Stockholm köra podtaxi i Stockholms city. Idén var att ge stockholmarna ett billigt, snabbt och utsläppsfritt transportmedel. Bzzt har haft betydande framgångar sedan dess. Var 6:e person i innerstan har laddat ner Bzzt-appen och över 1500 personer har blivit delägare i företaget.

Men till skillnad från bussar, färdtjänst, mc och taxi får inte Bzzt använda busskörfälten. Det beror dels på att en taxipod inte är en taxi. Taxitrafiklagen är bara skriven för ”personbil och lätt lastbil”. Taxipodarna är klassade som EU-mopeder. Därför kör Bzzt Stockholm inte taxi, rent juridiskt. Och därför får de inte vara i körfält som är skyltade för taxi.

Men dessutom, hävdar Bzzt, tycks Stockholms stad föredra diesel. Man menar att staden hade kunnat prioritera även små, eldrivna taxipodar, något som staden inte har gjort.

Bzzt säger sig ha försökt få staden att ändra på reglerna men fått nobben.

– Vi har pratat med tjänstemän, politiker och opinionsbildare. Vi har till och med pratat med regeringen! Alla är trevliga och håller med oss, men det slutar ändå alltid med att ingenting händer. Eftersom frågan ’ligger på någon annans bord’ eller för att man måste ’avvakta en pågående utredning’, säger Sven Wolf, vd för Bzzt Stockholm.

Därför väljer man nu den olagliga vägen för att få komma in i busskörfälten under tre timmar mitt på dagen.

– Förutom att det kommer kännas bra, så hoppas vi faktiskt lite på att åka fast. För det kanske krävs en rättssak för att Stockholms stad ska vakna, säger Sven Wolf.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)