Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för fullstora självkörande bussar

De autonoma, självkörande, bussarna ska trafikera en 24 kilometer lång linje i Skottland, bland annat över den 2,5 kilometer långa Forth Road Bridge. Foto: ADL.

Nästa år är det europeisk premiär för ett projekt med fullstora, självkörande bussar i reguljär kollektivtrafik. Transportjätten Stagecoach ska genom sitt dotterbolag Stagecoach East Scotland starta trafik med fem enplansbussar på sträckan Edinburgh – Fife i Skottland. Bussarna kommer dock i enlighet med brittiska regler att ha en förare ombord eftersom de är autonoma på nivå 4. Föraren ska normalt inte köra fordonet.

Det hela handlar om ett försök som genomförs av Stagecoach i samarbete med busstillverkaren Alexander Dennis (ADL), Transport Scotland (det skotska trafikministeriet) och företaget Fusion Processing Ltd.

Projektet inleds under andra halvåret 2019 i busstillverkaren ADL:s depå i Guildford, Skottland och de första bussarna väntas komma i reguljär trafik under 2020.

Försöket med de fem bussarna följer på ett annat försök i början på nästa år då en självkörande buss ska köras inom en depå hos Stagecoach. Där ska bussen autonomt rangeras inne på depåområdet mellan tvätt, tankning, uppställningsplats med mera. Att använda självkörande bussar på depåer vänts förbättra säkerhet, effektivitet och hur utnyttjandet av utrymmet i depån används.

Det stora försöket med bussar i reguljär trafik finansieras av den brittiska regeringen genom Storbritanniens motsvarighet till Vinnova, Innovate UK som satsar 4,35 miljoner pund (cirka 51 miljoner kronor). Dessutom satsar Stagecoach, Transport Scotland, busstillverkaren ADL, teknologiföretaget Fusion Processing och mobilitetsföretaget ESP Group pengar i projektet.

De fem 11,8 meter långa bussarna av modell ADL Enviro200 ska trafikera en 22 kilometer lång linje som till stor del går på en hårt trafikbelastad sträcka mellan infartsparkeringen Ferrytoll Park & Ride i Fife och Edinburgh Park som är bytespunkt till spårvagn och pendeltåg. Över den 2,5 kilometer långa hängbron Forth Road Bridge ska bussarna köra i de kollektivkörfält som är reserverade för bussar och taxi.

Varje buss kan ta upp till 42 passagerare. Turtätheten blir 20 minuter och Stagecoach räknar med ungefär 10 000 resor i veckan med de autonoma bussarna.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)