Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

FlixBus nu störst i Sverige och i världen

Sedan starten för fem år sedan har över 100 miljoner resenärer rest med FlixBus. Foto: Ulo Maasing.

FlixBus är nu det största expressbussföretaget i Sverige och i hela världen. Företaget nådde positionen under det gångna året när man blev verksamt på två kontinenter – förutom Europa även i Nordamerika. Resenärer i 29 länder fick tillgång till över 350 000 dagliga förbindelser – en ökning med 40 procent jämfört med 2017. Företagets närvaro i Sverige växte kraftigt i samband med uppköpet av Swebus vilket var en av FlixBus största globala investeringar under det gångna året.

I Sverige inleddes året med ett team på åtta personer i ett företagshotell i centrala Stockholm som delade utrymmet med många andra It-företag. Den 2 maj köpte FlixBus landets då största expressbussföretag Swebus med över 30 bussar.

Under hösten gick Swebus över till FlixBus varumärke, affärsmodell och bokningsplattform. Året som påbörjades med 2 svenska busspartners slutade med 11 lokala busspartners, 5 underleverantörer, 4 nya biljettförsäljningssamarbeten och många nya limegröna bussar på svenska landsvägar.

– Utmaningen inför 2019 handlar om att växa ytterligare och utveckla linjenätet i Sverige för att bäst kunna tillgodose svenska resenärers behov. Arbetet och utvecklingen pågår för fullt och FlixBus svenska busspartnerföretag växer tillsammans med vårt nätverk – vilket i sin tur generar fler lokala jobb, berättar Peter Ahlgren, FlixBus vd för Norden.

Även i Sverige är FlixBus största expressbussföretag. Foto: Ulo Maasing.

FlixBus etablerades under fjolåret även i sydvästra USA och med kontor i Los Angeles. Under det här året fortsätter expansionen i USA och FlixBus kommer att lanseras i Texas och nordost från New York med ytterligare ett nytt kontor.

Även i Europa expanderade FlixBus, bland annat med Belarus (Vitryssland) som ett nytt land och nya nationella linjer i Belgien, Schweiz och Polen.

Sedan grundandet för fem år sedan har FlixBus haft fler än 100 miljoner resenärer.

– Även om vi har skrivit historia i endast 5 år vill vi knuffa gränserna framåt varje år som kommer, säger André Schwämmlein, grundare av FlixBus moderföretag FlixMobility.

– Under förra året har vi tagit våra tjänster över till USA, lanserat gröna tåg under namnet FlixTrain i Tyskland samt satt in de första helelektriska bussarna på långdistansrutter i Frankrike och senare i Tyskland. Vi startade dessutom ett nationellt nätverk i Polen, vi expanderade kraftigt i Sverige och började erbjuda inhemska förbindelser i Belgien och Schweiz samtidigt som mängder av innovationer tillkom inne i bussarna och tågen. Vi ser fram emot att hålla lika högt tempo under 2019 med vårt stora och växande team.

Idag arbetar ungefär 1200 heltidsanställda för Flixbus och FlixTrain utspridda på 16 kontor i 14 länder. Dessutom samarbetar FlixMobility med ca 300 partners med mer än 7000 FlixBusförare och FlixTrainpersonal.

Share Dela

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)