Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Branschen stöder krav på kameror mot felparkerade bilar

Anna Grönlund, branschchef och vice vd i Sverigves Bussföretag: – Det är bra att ansvariga politiker i Region Stockholm nu återigen driver frågan om att bussar ska få möjlighet att fota felparkerade bilar och andra hinder för framkomligheten i Stockholms kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Såväl Sveriges Bussföretag som Svensk Kollektivtrafik backar upp kravet på kameror i bussar för att stävja problemet med felparkerade bilar som hindrar busstrafiken. Tomas Eriksson(MP), nytt regionråd i Region Stockholm med ansvar för kollektivtrafikens framkomlighet har den senaste tiden flera gånger väckt frågan, bland annat i en intervju i Bussmagasinet.se och i samband med ett möte i framkomlighetskommissionen i Storstockholm.

I kommissionen ingår företrädare för Region Stockholm och Stockholms stad. Tomas Eriksson är ny ordförande i kommissionen.

– Det är bra att ansvariga politiker i Region Stockholm nu återigen driver frågan om att bussar ska få möjlighet att fota felparkerade bilar och andra hinder för framkomligheten i Stockholms kollektivtrafik. Kamerautredningen har frågan på sitt bord och vi behöver en lagändring för att busstrafiken ska kunna vara så snabb och effektiv som den har potential för, också i Stockholm, kommenterar Anna Grönlund, branschchef och vice vd i Sveriges Bussföretag.

Hon hänvisar till att miljö- och kollektivtrafiklandstingsrådet Tomas Eriksson (MP) i region Stockholm på tisdagen publicerade ett pressmeddelande där han bland annat lyfte kravet på att bussar ska kunna fota utmed väg för att hjälpa till med att undanröja hinder som sinkar busstrafiken. Det kan handla om att fota felparkerade bilar, gatuarbeten och andra hinder som kan behövas diskuteras.

Tomas Eriksson tog nyligen också upp problemet med framkomlighet för busstrafiken i en längre intervju i bussmagasinet.se

– Fler behöver resa kollektivt för att vi ska kunna nå våra nationella transportpolitiska mål. Därför måste busstrafiken vara attraktiv. Framkomlighet är en viktig del i det. Alla förslag som leder till ökad framkomlighet för bussarna stödjer vi givetvis., säger Helena Leufstadius VD Svensk Kollektivtrafik.

Dagens regering är den tredje i ordningen som nu får kravet på kameraövervakning av bl a busskörfält på sitt bord. Den tidigare S/MP-ledda regeringen förhöll sig passiv till frågan, liksom alliansregeringen innan denna.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)