Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Självkörande basketsko för tolv från Mercedes-Benz

Mercedes-Benz självkörande lilla konceptbuss Vision Urbanetic har designmässigt liknats vid en modern basketsko. Foto: Daimler.

Av en del amerikanska medier har den beskrivits som en rullande basketbollsko, i alla fall designmässigt. Men ”skon” är självkörande, elektrisk och kan ta tolv passagerare samt är tillverkad av Mercedes-Benz. Den visas just nu på den jättelika elektronik- och techmässan CES2019 i Las Vegas.

Vision Urbanetic heter den lilla bussen som naturligtvis är ett konceptfordon, mer än ett fordon färdigt för serieproduktion. Den är tänkt för ett trafiksystem som bygger på ett nät av självkörande små bussar som ständigt anpassar sina linjer för att passa de växlande behoven hos de passagerare och det gods som i varje ögonblick vill ha en transport.

På CES presenterades Vision Urbanetic med bland annat en video där par som åkte med bussen överraskades av att bilens röst förklarade att bilen kunde gifta dem, medan de färdades runt i staden. Det är ju trots allt Las Vegas.

Och när det inte är personer – giftaslystna eller inte – som bilen transporterar kan den enkelt skiftas till en modul för godstransporter.

Mercedes-Benz hävdar att konceptet kan minska trafikflödena i städer, likaså trycket på infrastrukturen i städerna och därmed förbättra livskvaliteten där.

Naturligtvis är Vision Urbanetic eldriven och ständigt uppkopplad. Den samlar konstant digital information om efterfrågan på transporter, både privata och kommersiella.

Mercedes-Benz medger att många människor, samtidigt som de är fascinerande av autonoma fordon också känner en osäkerhet inför dem, ofta därför att de anser att det finns föga utrymme för mänsklig individualitet och frihet.”Därför arbetar vi på lösningar så fokuserar på människors frihet och deras rätt att fatta individuella beslut”, framhåller Mercedes-Benz i en presentation av Vision Urbanetic.

Men än så länge är det populära lilla Sprinter som gäller för transporter av lite större grupper än vad som ryms i en personbil. Fast även där går utvecklingen mot allt mer digitala lösningar och en större grad av autonomi…

Share Dela

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)