Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skånetrafiken stänger kundcenter och satsar digitalt

Skånetrafiken blir allt mer digitaliserad. Bild: Skånetrafiken.

Kollektivtrafiken blir allt mer digitaliserad.Under 2018 ökade Skånetrafiken biljettförsäljningen i digitala kanaler med fem procent jämfört med året innan. Målet att 65 procent av kunderna skulle köpa sina biljetter via digitala kanaler nåddes också. Bland annat blev Skånetrafikens app den enskilt största försäljningskanalen med drygt 30 % av biljettförsäljningen under 2018. Som en följd av digitaliseringen stänger Skånetrafiken ett av sina två kundcenter i Malmö, kundcentret vid Triangeln.

Enligt Skånetrafiken har antalet besökare på kundcentren minskat drastiskt de senaste åren.

– Vår app gör det enkelt för kunderna och därför har den blivit den enskilt största försäljningskanalen, säger Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken.

Skånetrafikens app bjuder på en rad nyheter i år. I början av året lanserades en livekarta i appen samt på skånetrafiken.se. Kartan ger kunderna möjlighet att följa bussar och tåg på en specifik linje i realtid. Då blev det även möjligt att få pushnotiser till sin mobil med information om akuta störningar i trafiken.

Under våren ska det bli möjligt att använda ersättning för försening som betalsätt i appen. Då bli det även möjligt att flytta pengar från sitt Jojo-kort till en värdekod för att använda i appen.

I december ersätts Jojo-korten, alltså Skånetrafikens kort, av nya betalmöjligheter. Det är förutom i appen, där de redan finns, bland annat nya biljettautomater, nya betalsätt och ett nytt kort där resenärerna kan lägga sina biljetter.

Share Dela

Taggat som:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)