Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mesta busslinjen ska få mer fart

Linje 4 i Stockholm är landets mest använda busslinje med 60 000 påstigande om dagen. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges mest belastade busslinje, stomlinje 4 i Stockholm, ska bli snabbare. Trafikpolitikerna i Region Stockholm har gett SL, det vill säga trafikförvaltningen, i uppdrag att ta reda på hur påstigning genom alla dörrar på stomlinjerna bäst kan genomföras. Först ut är4:ans buss i Stockholms innerstad. Syftet är att korta hållplatsuppehållen och därmed restiderna.

– Att korta tiden för påstigning är en viktig åtgärd för kortare restid för tiotusentals resenärer dagligen, säger Tomas Eriksson(MP), regionråd med ansvar för framkomligheten för kollektivtrafiken.

Varje vardag kliver fler än 60 000 passagerare på buss fyra. Samtidigt rullar bussen allt långsammare genom stan. Bara 44 procent av stombusslinjerna håller god standard när det gäller framkomlighet.

-Det måste bli bättre. Busslinje fyra har valts ut till en början eftersom 25 procent av restiden på linjen är stoppen vid hållplatserna, säger Tomas Eriksson.

– Vi vet att engagemanget för att leva hållbart är stort och att fler vill resa klimatsmart, men att det inte alltid fungerar när resenärerna inte är säkra på att komma fram till jobb och hämtning på förskola i tid.

Påstigning genom alla dörrar är en åtgärd som det blågröna styret i Region Stockholm har beslutat att se närmare på hur det kan genomföras på de blå stombussarna.

– Då kommer resenärerna fortare på och bussen snabbare i väg, säger Tomas Eriksson.

Nu ska trafikförvaltningen ta fram ett förslag på hur det här bäst genomförs på buss fyra. Det ska presenteras i maj hur det kan bli verklighet. Det här är ett första steg, med målet att införas på fler blå bussar. Påstigning genom alla dörrar finns på vissa knutpunkter redan idag, men också i andra städer i Sverige och i världen.

– Att få bättre fart på bussarna är mitt viktigaste uppdrag, säger Tomas Eriksson.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Undrar om man ska uppfinna hjulet på nytt.

    Nästan överallt i Europeiska länder i stadstrafik man kliver på/av vid alla dörrar, på spårvagnar, bussar… man har kortläsare vid varje dörr och trafikanterna har skyldighet att visera själva sina kort för resa och förare bara kör. Såna lösningar används där sen ca50 år.
    Om funkar i Europa, varför skulle inte funka här?

    Ett steg vidare
    sätt kameror på bussar och filma allt framför de, skicka foto av fordon som stör trafiken i realtid och skicka böte till fordonsägare som fel parkera, stor mit åp gatan, kör bussfilen etc.
    då skulle vi se hur trafiken fliter, utan problem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)