Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tallinn ställer om till elbussar

Dagens dieselbussar, gasbussar och trådbussar i Tallinn ska bytas ut mot 650 – 700 batteribussar. Foto: Ulo Maasing.

Estlands huvudstad Tallinn blir helt elektrisk och ska skaffa 650 – 700 nya elbussar fram till år 2035, rapporterar den estniska radiokanalen ERR. Omställningen innebär också att gasbussar och trådbussar försvinner liksom dieselbussar.

Lokaltrafikföretaget TLT:s (Tallinna Linnatranspordi AS) styrelseordförande Deniss Borodits planerar företaget att fram till 2035 byta ut hela sin fordonsflotta, trådbussarna inräknade.

– En elbuss är ju en trådbuss i ny form, säger han till ERR.

Han uppger också att kostnaderna för att köpa elbussar varierar avsevärt beroende på vilken tillverkare man väljer. Det finns enligt honom bussar som kostar 500 000 euro (5,1 miljoner SEK), men samtidigt kan kinatillverkade bussar kosta endast 150 000 euro (cirka 1,55 miljoner SEK).

TLT och det statliga energibolaget Eesti Energia har tecknat ett samarbetsavtal för att testa elbussar i Tallinn och även att hitta bra laddningslösningar för elbussar. Först ska ett pilotprojekt med tio bussar på två linjer genomföras. Eesti Energia ska utveckla laddningslösningar så att laddning görs med hänsyn till elpriser och belastning på elnätet.

Samtidigt förbereder Eesti Energia sig för en rejäl ökning av antalet elbilar.

– En utbredd uppfattning är att tillväxten av eldrivna transporter kommer att leda till en överbelastning av elnätet. Vi tror att den ökade belastningen inte behöver bli ett problem eftersom eldrivna fordon också kan ses som platser där man lagrar energi. Lagringen gör att el kan lagras när priserna är lägre och användas när priserna är högre, säger Margus Vals, styrelseledamot i Eesti Energia, till ERR.

– När elnätet är hårt ansträngt kan den lagrade energin matas direkt tillbaka till nätet.

Troligen kommer de första cirka tio elbussarna att sättas i trafik i Tallinn nästa år.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)