Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

150 på TUR hos RK

Oscar Sundås och Ywonne Karlsson representerade Sveriges Bussföretag på RK:s TUR. Foto: Ulo Maasing.

Omkring 150 personer från den svenska bussresenäringen fanns på plats i torsdags hos RK Travel Group i Göteborg. Till det kom ett 50-tal medarbetare från RK. Anledningen var naturligtvis RK:s egen TUR-mässa, det vill säga det stora grossistföretagets årliga kundträff, mässa och partaj. Arrangemanget har vuxit fram sedan TUR-mässan i Göteborg las ner och har snabbt blivit till en betydande träffpunkt för företag som arbetar med bussturism, både bussföretag och deras leverantörer.

Som vanligt avslutades mässan med ett hejdundrande partaj på kvällen, i år på karibiskt tema. Men det som hände där, stannar där.

Göran Grell, vd för RK Travel Group, trendspanade. Foto: Ulo Maasing.

Innan dess fick deltagarna, förutom att träff utställande företag, chansen att delta i en rad seminarier. Bland annat trendspanade RK Travel Groups vd Göran Grell.

– Hemliga resor och elcykelresor är sådant som kommer, sa Göran Grell, men även resor där man stannar länge på samma ställe.

– Portugal kommer, inte minst på grund av den svenska kronans svaghet. Paris är tillbaka efter nergången i terrorattackernas spår och sparesor till Polen är riktiga bubblare. Till festspelen i Oberammergau nästa år har vi inte mycket kvar, sa Göran Grell.

Han räknar också med att ekonomin saktar in i år, samtidigt som hållbarhetsfrågorna blir allt viktigare.

– Där har bussresandet en fördel som ni bör utnyttja, sa Göran Grell till bussresearrangörerna.

Marcus Pettersson och P-O Svensson presentrade TruPayers, en ny betallösning för researrangörer och deras kunder. Foto: Ulo Maasing.

Plastkort
Flera nyheter presenterades också på evenemanget. En av dessa var TruPayers – ett plastkort som inte är som de vanligaste kreditkorten. Och, framför allt, ett kort som vänder på det vanliga i resebranschen, nämligen att ta betalt i förskott av kunden/resenären.

På mässan presenterades av Marcus Pettersson och P-O Svensson, välkänd branschprofil med mångårig erfarenhet från bussresebranschen.

– E-handeln i Sverige och Norge omsätter nu 200 miljarder om året, varav hälften gäller resor. Men det saknas en betallösning som är smidig för resenären.

– Vi vill ändra på resebranschens sätt att ta betalt i förskott och erbjuder en lösning som innebär att kunden betalar allt de köper före, under och efter resan betalas efter själva upplevelsen. Det gäller själva resan, men också exempelvis utflykter, måltider, bilhyra, shopping och så vidare. Likaså kontantuttag i utlandet, förklarar Marcus Pettersson från TruPayers.

TruPayers samarbetar med ett av de stora kontokortsföretagen, Mastercard.

– Kortet kostar inte kunden något, inte heller researrangören. Vi tjänar på den merförsäljning som kortet skapar, säger Marcus Pettersson.

– Vi står för systemlösningen, banken för finansieringen.

TruPayers lanseras kring månadsskiftet.

Fler i varje buss
En annan nyhet som presenterades på RK:s TUR var Vibuss, som redan är igång och som syftar till att bussresearrangörerna ska kunna öka beläggningen på sina resor. Alltså att få fler resenärer i varje buss. Det ska också minska antalet resor som inte genomförs på grund av alltför få deltagare.

Göran Gustafsson från Rebus/Åbergs Data presenterade Vibuss – en lösning för att få högre beläggning i bussarna. Foto: Ulo Maasing.

– Idag är genomförandegraden för låg. I runda tal 60 procent av de resor som bokas hos oss av arrangörerna genomförs, medan 40 procent inte genomförs. Men det varierar från arrangör till arrangör. Vissa arrangörer har 85 procents genomförandegrad, medan någon har så lite som 20 procent, berättade RK:s vd Göran Grell.

– I genomsnitt har vi 32 resenärer per buss. Ibland är det 40 – 45, som lägst cirka 25. Under det ställs resan in. Ytterligare tre eller fyra personer per resa skulle betyda mycket för ekonomin.

För att öka beläggningen på bussarna finns nu på nätet bussreseportalen www.vibuss.se. Portalen ägs av Åbergs Datasystem som tillverkar bokningssystemet Rebus som används av många av landets bussresearrangörer. Åbergs Datasystem ägd för övrigt till en tredjedel av RK Travel Group.

– Grundtanken med Vibuss är att portalen ska sammanföra resenärer och arrangörer. Resenären ska kunna kliva på där han eller hon bor. I portalen hittar kunden enkelt alla de bussresor som passerar kundens bostadsort, förklarade Göran Gustafsson från Rebus på ett av seminarierna.

På Vibuss hemsida matar kunden in sin bostadsort, hur långt hen är beredd att färdas till påstigningsplatsen, vilken månad hen vill res och vilken typ av resa som är intressant. Genom att klicka på en knapp får kunden så upp samtliga bussresor som motsvarar önskemålen.

För att det ska fungera rent tekniskt för arrangören måste denne använda sig av Rebus. Att ansluta sig till Vibuss är kostnadsfritt.

Researrangören svarar själv för den information, inklusive pris, som visas på Vibuss.

– För arrangören är det utan risk, merjobb eller bindningstid att vara med i Vibuss, förklarade Gran Gustafsson.

– Portalen ger arrangörerna en breddad geografisk närvaro, stora möjligheter till nya kunder samt en ökad beläggning och fler genomförda resor, sa Göran Gustafsson.

– Vi har prioriterat att portalen ska vara enkel att söka på, likaså att bokningen ska vara enkel. Den ska också ge impulser att resa.

Bokningar som kunderna gör sparas inte hos Vibuss utan hos respektive arrangör. Betalning sker direkt, liksom utskrift av resebevis och fakturor.

Här några bilder från vimlet:

Anders Lien, Komfortresor och Per Göransson, RK. Foto: Ulo Maasing.

Catarina Oldborn och Charlotta Björklund, RK, tillsmmans med Bengt Ohlsson, Forellenresor.

RK:s Marie Blasberg och Andreas Hjelm. Foto: Ulo Maasing.

Göran Gustafsson, Åbergs Data tillsammans med André Angelin, Tomas Buss. Foto: Ulo Maasing.

RK:s Suzanne Frendberg agerade hovfotograf. Foto: Ulo Maasing.

Per-Ola Svensson och RK:s Toffe Lindskog. Foto: Ulo Maasing.

Mirwa och Anne från Byberg&Nordin. Foto: Ulo Maasing.

Åke Vad Jensen såg pillemarisk ut där han marknadsförde Scandlines och Border Shop. Foto: Ulo Maasing.

Tomas Bark och Lotta Flöög fanns på plats för DFDS räkning. Foto: Ulo Maasing.

Under eftermiddagen hölls flera välbesökta seminarier. Foto: Ulo Maasing.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)