Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Åklagaren vill att olycksförare får villkorlig dom – försvaret vill ha frikännande

Tre ungdomar omkom vid den svåra bussolyckan i Härjedalen. Idag avslutades rättegången. Arkivbild: Ulo Maasing.

Rättegången mot den bussförare som körde olycksbussen vid den svåra bussolyckan i Härjedalen den 2 april 2017 avslutades på onsdagsförmiddagen vid Borås tingsrätt. Åklagaren begär att bussföraren ska dömas till villkorlig dom och böter medan försvarsadvokaten begär att åtalet ogillas och föraren därmed inte straffas. Dom meddelas den 17 april.

Vid olyckan omkom tre ungdomar i bussen. Endast 16 av de 58 passagerarna i dubbeldäckaren från Bergkvara Buss var bältade.

Nyckelfrågan för domstolen är om föraren kan dömas för att ha varit oaktsam på grundval av en trötthetsanalys och den vinkel som bussen körde av vägen i. Ingen har nämligen sett föraren vara trött.

Försvarsadvokaten Ulrik Smedberg betonade bland annat att bussföraren hade tagit fler raster än vad lagen kräver och att han var erfaren och hade kört liknande resor tidigare. Föraren har också hållit sig inom de lagstadgade kör- och vilotiderna.

Ulrik Smedberg framhöll också att tusentals yrkesförare ständigt kör nattpass tan att man anser att de är så riskfyllda att de inte kan genomföras. Han pekade också på att ingen hade menat att föraren verkat trött tidigare under resan.

I sin slutplädering tog försvarsadvokten upp en rad punkter i utredningen av olyckan och riktade också kritik mot hur olycksutredningen gått till.

Åklagaren å sin sida menade att det var möjligt att föraren inte själv märkte att han blev trött och att det var utom allt rimligt tvivel att det var trötthet som orsakade olyckan. Han ansåg också att det var klart att bussen körde av vägen i en väldigt flack vinkel. ”Det styrker att det är en trötthetsrelaterad olycka, sa åklagaren, kammaråklagare Mikael Bäckström. Bäckström.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)