Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bullar och goodies till Transdevs förare

Även Transdev firar Bussförarens dag. Foto: Transdev.

I Göteborg delar Transdev ut goodies och bjuder sina bussförare på tårta, i Umeå delar den lokala företagsledningen samtliga medarbetare och bjuder på smoothies. I Eskilstuna gör Transdev en gemensam insats med Sörmlandstrafiken som kommer bjuda på kanelbulle och köra en liten kampanj ombord på bussarna med repris på digitala kanaler för att uppmärksamma bussföraryrket. I Skåne bjuder Transdev tillsammans med Skånetrafiken på fika. Anledningen är naturligtvis att det idag, måndag, är Bussförarens dag.

– Idag representerar bussresor drygt hälften av samtliga lokala och regionala kollektivtrafikresor i Sverige. Bussförare utför ett väldigt viktigt jobb i samhället för att människor ska kunna resa till och från jobbet, skolan och fritidsaktiviteter. Det är viktigt att våra bussförare ska kännas sig uppskattade både den här dagen och alla andra dagar, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige AB.

Runt om i landet uppmärksammas Bussförarens dag. Som vi tidigare berättat delar exempelvis Nobina ut rosor till alla sina förare idag.

Samtidigt är bristen på bussförare svår.

I oktober 2018 publicerade Sveriges Bussföretag en ny rapport ”Tempen i bussbranschen” som visar att 7 300 bussförare behöver anställas de närmaste tre åren i Sverige. Anledningen är att bussresandet ökar, vilket kräver fler bussförare, samtidigt som många förare kommer att gå i pension under de närmaste åren.

– Utan bussförare stannar kollektivtrafiken helt enkelt. Bussförardagen är ett tillfälle för oss på Transdev att slå ett slag för bussföraryrket. Den som är serviceintresserad och satsar på en utbildning till bussförare har mycket goda förutsättningar att få arbete, säger Eva Tiséus.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)