Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dålig tillgänglighet minskar kollektivresandet

Bättre tillgänglighet skulle ge färre tomma stolar i bussen. Foto: Trafikanalys.

Mer än var fjärde svensk, 28 procent, upplever hinder att åka buss. Bland funktionsnedsatta är det nästan varannan. Bristande tillgänglighet gör att resandet med bussar och annan kollektivtrafik är mindre än det skulle kunna vara. Det konstaterar Trafikanalys i en rapport till regeringen.

Enligt rapporten, som kan laddas ner här, har var tredje svensk någon typ av funktionsnedsättning som minskar möjligheten att åka kollektivt på egen hand. Alla resenärer upplever kollektivtrafikens hinder på ett likartat sätt. Det betyder att de minskar allas möjlighet att åka kollektivt, konstaterar Trafikanalys.

Dessutom har personer med funktionsnedsättning särskilda behov, till exempel att kunna medföra rullstol, tillgång till ledsagning och allergenfria miljöer. Särskilda hinder minskar också resandet med kollektivtrafik.

Andel vuxna svenskar som upplever hinder att åka buss är 28 procent. Bland dem med funktionsnedsättning är det 40–49 procent som upplever hinder, beroende på grupp.

Andelen vuxna svenskar som upplever hinder för att åka spårtrafik är 18 procent. Bland dem med funktionsnedsättning är det 30–39 procent som upplever hinder, beroende på grupp.

– Alla resenärer kan uppleva svårigheter med att hantera oförutsedda saker, men för personer med funktions­­nedsättning kan det vara extra besvärligt. Därför är en flexibel och spontan information och service speciellt viktigt för dessa grupper, säger Tom Andersson, projektledare på Trafikanalys.

Trafikanalys menar att det saknas en helhetssyn på resandet i transportmyndigheternas målstyrning. Enskilda fysiska eller tekniska åtgärder överskuggar behovet av kvalitet i service och information, till exempel behovet av aktuell, korrekt och anpassad information om trafikmiljöernas tillgänglighet innan, under och efter en resa.

Share Dela

Taggat som:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)