Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

FlixBus i stor europeisk expressbussaffär

Expreessbussjätten FlixBus växer vidare – tar över Eurolines från Transdev.

Den internationella expressbussjätten FlixBus köper Transdevs europeiska expressbussverksamheter Eurolines och Isilines i en för båda parter strategisk affär. Parterna har inlett exklusiva förhandlingar om affären, vilket innebär att andra aktörer inte är aktuella. Innan affären blir klar avser parterna att förankra den hos förarnas fackliga organisationer. Eurolines har idag trafik i Frankrike, Nederländerna, Belgien, Tjeckien och Spanien och ett linjenät som sträcker sig över 25 länder. Under varumärket Isilines bedriver Eurolines dessutom inrikestrafik i Frankrike.

– Det här förvärvet kommer att stärka vår ställning som marknadsledare i Frankrike och göra det möjligt för oss att ytterligare öka vår räckvidd i Europa genom att integrera Eurolines´ och Isilines´ långlinjetrafik med vår egen. Därmed kommer FlixBus att ge ett ännu mer komplett erbjudande som lockar ännu fler passagerare. Vi siktar på att bli förstahandsvalet för resenärer över hela Europa, säger Jochen Engert, grundare och vd för FlixBus.

– Beslutet att inleda exklusiva förhandlingar med FlixBus om en potentiell försäljning av Eurolines ligger i linje med Transdevs strategiska plan, säger Transdevs koncernchef  Thierry Mallet.

– Det skulle göra det möjligt för oss att fokusera våra krafter på vår kärnaffär till bästa kostnad, teknologisk och digital innovation för att förbättra kundupplevelsen.

FlixBus startade på den tyska marknaden 2013 och i Frankrike två år senare och har sedan dess vuxit snabbt, även i Sverige. enbart i fjol ökade antalet förbindelser med FlixBus, liksom antalet passagerare med 40 procent. Företaget har byggt sina framgångar på att framgångsrikt utnyttja de möjligheter som den digitala tekniken ger.

– Vi har en stor respekt för det som Transdev under de senaste 20 åren har byggt upp med Eurolines. Med det innovativa sätt att arbeta som FlixBus står för är vi redo för de kommande 20 åren. Genom att förnya våra tjänster kommer vi att kunna erbjuda människor över hela Europa mer kompletta och bekväma resmöjligheter, säger Jochen Engert.

I fjol hade FlixBus 45 miljoner resenärer i Europa och USA. I år planerar man en etablering i Ryssland och expansion i USA.

– Samtidigt som vi har stora planer på en expansion på nya marknader kommer vi också att växa på våra nuvarande kärnmarknader. Förvärvet av Eurolines kommer att stärka vårt europeiska linjenät och komplettera en organisk tillväxt på nyckelmarknader i Europa, säger Jochen Engert.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)