Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fordonsverkstäderna: Inför gröna nummerplåtar på el- och gasfordon

Bo Ericsson, vd, Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Söndagens olycka då en biogasbuss exploderade vid infarten till Klaratunneln i Stockholm har väckt många reaktioner. Fordonsverkstädernas branschorganisation SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening) vill att gas-och elfordon ska få gröna nummerplåtar så att räddningstjänst och andra lätt kan se att fordonet körs på alternativt drivmedel.

– Vi som branschförening blir ofta kontaktade av räddningstjänsten och andra som berörs vid eventuella olyckor. Polisen, brandkåren, ambulanspersonal, bärgare, bildemonterare med flera har många frågor om gas- och elfordon som man vill ha besvarade, säger Bo Ericsson, vd för SFVF,.

SFVF menar att ett av de största problemen när det skett en olycka som den utanför Klaratunneln i Stockholm, är att snabbt identifiera vilken typ av fordon det handlar om. Hur ska de som är först på plats veta vilket framdrivningssystem fordonet har, frågar SFVF. Drivs det av el, gas, bensin eller batteri?

Alla drivmedel har sina risker och därmed olika metoder för att bekämpa exempelvis en brand, framhåller man.

– När jag får läsa att någon säger att ”jag kände hettan från explosionen och det regnade splitter på min bil”, blir jag orolig, säger Bo Ericsson.

– Det borde vara 300 meters säkerhetsavstånd från en gasdriven buss eftersom gastankar kan flyga långt om inte säkerhetsventilen hinner lösa ut. Hinner säkerhetsventilen lösa ut, blir eldsflammorna upp emot 10–15 meter långa.

– Eftersom händelseförloppet är oerhört snabbt, måste alla som är i närheten kunna hjälpa till när man larmar, genom att upplysa om att det är ett e-fordon eller gasfordon som är inblandat i olyckan.

Från SFVF lyfter man fram en annan olycka med gasbuss. Den inträffade i juli 2016 då en gasbuss brann i Gnistängstunneln i Göteborg. Då slungades två brandmän iväg av tryckvågen och ytterligare en brandman skadades när han försökte undkomma att träffas av en gastank.

– Tyvärr har inga framsteg skett när det gäller handhavande av gas- och elfordon. Eftersom vagnparken av miljöfordon ökar är det viktigt att polisen och räddningstjänsten snabbt får kunskap om vilka steg som måste vidtagas, för att undvika att någon skadas eller dör i onödan. Detta kan man exempelvis underlätta genom att alla gas- och elfordon har gröna nummerplåtar, säger Bo Ericsson.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)