Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gasbussexplosionen: ”Bred utredning krävs”

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons(M), framför en av Keolis/SL:s gasbussar. Foto: Ulo Maasing.

Efter söndagens olycka med en gasbuss som exploderade vid infarten till Klaratunneln i Stockholm kräver nu trafikregionrådet Kristoffer Tamsons(M) en bred utredning av händelsen. Tamsons är ordförande i SL-styrelsen och den politiker som har det yttersta ansvaret för kollektivtrafiken i Storstockholm. Han vill att en utredning utöver att reda ut den specifika händelsen, även tittar bredare på frågan, exempelvis områden som rör säkerhet, rutiner och utbildning.

– När händelser likt den vid Klaratunneln sker ser jag det som viktigt att man går till botten med dem. Detta för att klara ut både vad som skett, hur det kunde ske och minimera risken för att det sker igen. Det har jag i dialog med trafikförvaltningen också säkerställt kommer att ske, säger  Kristoffer Tamsons.

– Det finns alltid risker med alla fordon och bränslen. De ska inte negligeras, de ska minimeras. Även om de uppgifter jag tagit del av tyder på att det inträffade igår var en enskild händelse, ser jag det som klokt att i samband med utredningen också titta bredare på frågan, tillsammans med bland andra operatörerna och andra berörda aktörer.

– Jag vill att trafikförvaltningen (SL) även ska titta på frågor som rör exempelvis säkerhet, rutiner och utbildning i stort. Detta, inte minst då miljöfordon av det här slaget är här för att stanna vilket ställer en rad krav på alltifrån planering av gaturummet och framkomlighet till krav på förare, operatörer och fordon

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Vad händer om en terrorist skjuter en spårljuskula eller liknande i gastanken på en buss??
    Åker det omkring bomber färdiga att detonera av hugade knasbollar ?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)