Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny rapport: Bromsa ökningen av kollektivtrafiken

Nytänkande och mod behövs för att öka resandet med kollektivtrafiken och samtidigt hålla igen på ökningen av utbudet, skriver Transportstyrelsen i ny rapport. Foto: Ulo Maasing.

Vad som behövs framöver är sätt att öka resandet med kollektivtrafiken utan omfattande ökningar av utbudet. Hittills har för mycket fokus riktats mot utbudets storlek istället för att se hur relevant utbudet är för resenärerna. Det skriver Transportstyrelsen i sin årliga rapport Transportmarknaden i siffror för 2018.

I rapporten slår Transportstyrelsen fast att det är nödvändigt med nytänkande i kollektivtrafiken.

Rapporten konstaterar att de senaste åren har utbudet av persontransporter ökat kraftigt, främst när det gäller utbudet av järnvägsresor, men även bussresor. Ökningar har skett inom såväl regional trafik som i fjärrtrafik.

Men, skriver Transportstyrelsen, visserligen har även resandet ökat. Det har dock inte skett i samma takt som utbudet. Resultatet: beläggningsgraden har sjunkit. Allt fler tomma stolar rullar omkring på järnvägar men även i bussar.

Det ökade utbudet har gjort att fler reser med kollektivtrafiken, men samtidigt ökar kostnaderna för trafiken. Och de kostnaderna måste täckas.

– När antalet resenärer inte ökar i tillräcklig utsträckning för att generera intäkter som täcker dessa kostnader behöver skattepengar skjutas till, skriver Transportstyrelsen och fortsätter:

– Att skjuta till mer skattepengar riskerar att vara en kortsiktig lösning. Politiker på den regionala nivån kommer att tvingas till prioriteringar av resurserna och det är inte säkert att finansiering av kollektivtrafik blir högst prioriterat.

Vad som behövs framöver är sätt att öka resandet utan omfattande utbudsökningar, slår Transportstyrelsen fast i rapporten.

– Resenärer efterfrågar ett utbud som är attraktivt och passar deras behov, inte ett så omfattande utbud som möjligt. Därför kommer det vara nödvändigt att tänka nytt och ha modet att prova nya lösningar som kan bidra till en attraktiv kollektivtrafik utan att utbudet ökar.

Hela den 78-sidiga rapporten kan laddas ner här.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)