Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sverige först när FlixBus storsatsar på underhållning ombord

Sverige är först ut i Europa när FlixBus storsatsar på att erbjuda resenärerna underhållning ombord. Foto: Ulo Maasing.

Expressbussföretaget FlixBus satsar på gratis underhållning ombord för sina resenärer. Sverige blir den första marknaden i Europa där FlixBus erbjuder passagerarna gratis medieunderhållning ombord på bussen. Resenärerna kan välja mellan ett urval av Hollywoodfilmer, TV-serier från Amazon, ljudböcker, e-böcker, e-tidningar och spel. Tjänsten har testats i Sverige under fyra veckor och innehållet i utbudet kommer att uppdateras löpande. Tidigare har FlixBus introducerat tjänsten ombord på sina expressbussar i USA.

FlixBus har döpt sin underhållningsportal ombord till #FLIXtainment.

Med det nya underhållningssystemet kan passagerare använda sina egna smartphones, laptops och läsplattor för att få tillgång till ett urval av 25 Hollywoodfilmer, 7 Amazon TV-serier, över 100 ljudböcker, 75 e-böcker, 30 internationella e-tidningar och 20 spel via en streamingtjänst.

– Vi jobbar kontinuerligt för att förhöja hela reseupplevelsen och med lanseringen av vår FLIXtainment Onboard Entertainment System får passagerare en underhållning i världsklass så snart de kliver ombord på bussen, berättade Daniel Krauss, grundare och IT-direktör för FlixMobility, FlixBus moderbolag.

– Genom att kombinera FlixBus teknologi med bl.a Amazon Prime Video fortsätter vi att förbättra upplevelsen för långväga bussresor.

– Efter att ha digitaliserat bussbranschen känns det fantastiskt roligt att kunna fortsätta på samma spår och förnya upplevelsen även ombord på bussarna, berättar Peter Ahlgren som är vd för FlixBus Norden.

Systemet ger resenärerna tillgång till ett brett utbud av tjänster. Bild: FlixBus.

För att kunna nyttja streamingtjänsten ska resenärerna koppla upp sig på FlixBus Wi-Fi och välja att ansluta sig till underhållningsportalen ombord. Underhållningssystemet fungerar i praktiken helt oberoende från Wi-Fi och påverkar inte den fasta surfmängden på 500Mb, 10 Mbit/s.

Dessutom är det är helt kostnadsfritt att få tillgång till medieutbudet. Leverantörerna av innehållet är bl.a. Amazon Prime Original för TV-serier, MPLC för Universal filmer, Audible för ljudböcker, Rakuten Kobo för e-böcker, Share Magazines för tidningarna och Whoosh för minispelen. Förutom själva underhållningen kommer passagerare kunna följa utvecklingen på sin färd i realtid.

Alla ordinarie FlixBus-bussar i Sverige har utrustats med tjänsten.

Under fyra veckor har passagerare på utvalda resor möjligheten att testa olika funktioner och lämna omdömen och förbättringsförslag.

– Vi arbetar hela tiden med att utveckla kreativa idéer som kan göra bussresan bekvämare, modernare och roligare, och det här är ett exempel på det. Feedbacken vi fått från våra kunder tyder på att tjänsten är väldigt uppskattad! Vi har några lokalanpassningar kvar att genomföra under året och kommer löpande att uppdatera innehållet, säger Peter Ahlgren.

Systemet kommer att lanseras i hela FlixBus europeiska flotta, men Sverige är det första landet att få tjänsten. Kommande marknader att införa underhållningsportalen ombord är Danmark och Frankrike, och mot slutet på året planeras majoriteten av företagets europeiska flotta att ha tjänsten på plats.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)