Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stor omorganisation inom Keolis

Jan Kihlström, vd för Keolis Sverige: Det här är första steget för att kraftsamla och fokusera på Keolis kommersiella och operativa uppdrag. Foto: Jan Lipka.

Keolis Sverige genomför nu en omfattande omorganisering som träder i kraft omgående. Syftet är enligt företaget att skapa en effektivare organisation för att stärka Keolis´ position på marknaden och att skapa en lönsammare tillväxt. Inom ramen för omorganisationen lämnar Keolis den nuvarande organisationen med två affärsområden, ett för Stockholm och ett för Sverige. Istället skapas två nya huvudfunktioner: produktion och marknad.

– Vi har analyserat och utvärderat vårt interna arbetssätt och kommit fram till att en omorganisation är nödvändig för att lägga grunden till fortsatt tillväxt. För att kunna hantera den tillväxten ansvarsfullt innebär det att vi ska ha rätt personer på rätt plats och rätt processer.

Stefan Gustavsson övergår till en ny tjänst som produktionsdirektör. Foto: Jan Lipka.

– Den nya organisationsstrukturen och en delvis förändrad ledning är första steget för att kraftsamla och fokusera på Keolis kommersiella och operativa uppdrag, säger Jan Kilström vd för Keolis Sverige.

Alexis Kahlmann är ny marknadsdirektör i Keolis Sverige. Foto: Jan Lipka.

Den nya organisationen innebär bland annat att Keolis verksamhet i Sverige organiseras i två huvudfunktioner, Marknad och Produktion. Därmed lämnar företaget sin hittillsvarande organisation med två affärsområden, Stockholm respektive övriga Sverige.

Stefan Gustavsson övergår från att vara affärsområdeschef för övriga Sverige till posten som produktionsdirektör. Därmed får han totalansvar för alla frågor som gäller trafik, teknik, säkerhet och planering – alltså allt som gäller trafikdriften.

Alexis Kahlmann som varit affärsområdeschef Stockholm är ny marknadsdirektör och får ansvaret för alla kommersiella frågor med anbud och utveckling av befintliga avtal.

– Vi vill stärka vår position på marknaden och ser väldigt goda möjligheter framåt, säger Stefan Gustavsson till bussmagasinet.se.

Från Keolis framhåller man att även stabsfunktionerna nu får ett tydligare uppdrag och ska fokusera på att stödja de nya huvudfunktionerna produktion och marknad. Organisationsförändringen kommer inte att ha någon inverkan på Keolis dagliga produktion av en pålitlig kollektivtrafik.

I samband med omorganisationen har också affärsutvecklingschefen Hans Nilsson och HR- och kommunikationschefen Cecilia Jarneheim lämnat Keolis.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)