Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad lönsamhet för Nobina – “elbussar kommer snabbt”

Nobinas koncernchef Magnus Rosén: Elbussar även i landsbygdstrafik inom en snar framtid. Foto: Nobina.

Nordens största bussoperatör Nobina ökade lönsamheten under det senast verksamhetsåret. Rörelseresultatet blev 533 miljoner kronor, en ökning från 526 miljoner det föregående verksamhetsåret. Omsättningen ökade från 8 760 miljoner till 9 734 miljoner kronor. Nobinas vd Magnus Rosén tror på ökade marknadsandelar för företaget under det kommande året. Han räknar också med en snabb ökning av elektrifieringen av busstrafiken och troligen även elbussar i landsbygdstrafik inom en snar framtid.

Nobina har brutet räkenskapsår. Bokslutskommunikén, som presenterades på fredagsmorgonen, omfattar perioden 1 mars 2018 – 28 februari 2019. Nettoomsättningen ökade med 11,1 procent jämfört med det föregående verksamhetsåret. Rörelseresultatet blev 533 miljoner kronor och resultatet efter skatt 303 miljoner kronor.

Nobinas aktieägare kan se fram mot en ökad aktieutdelning om bolagsstämman följer styrelsens förslag som är 3,80 kronor per aktie, vilket innebär en ökning med 13 procent jämfört med föregående år.

Koncernchefen Magnus Rosén tror på ökade marknadsandelar för Nobina. Anledningen är att färre kontrakt som Nobina redan har ska upphandlas, samtidigt som stora volymer busstrafik är under upphandling i år.

I bokslutskommunikén tar Magnus Rosén upp elektrifieringen av busstrafiken.

– Utvecklingen går snabbt och inom en snar framtid ser vi troligen även elbussar för trafik på landsbygden. Vid utgången av året hade vi 50 elbussar i drift, och vi räknar med att denna siffra tredubblats om ett år, för att sedan fortsätta öka i snabb takt.

– Vår bussflotta drivs idag på 81 procent förnybara drivmedel och inom ett par år har vi fler elbussar än dieselbussar, skriver Magnus Rosén.

Share Dela

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)