Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer kräm i elektrisk Citaro

Mercedes-Benz eCitaro finns nu också med tolv batteripaket vilket ökar räckvidden på en laddning. Foto: Daimler Buses.

Mercedes-Benz batteridrivna stadsbuss eCitaro får nu snabbt nya beställningar. Nu har Daimler Buses fått en order på 16 bussar för förortstrafik i Hamburg. Med den nya ordern från Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein lanseras eCitaro också i en version med tolv batteripaket mot tidigare endast tio paket.

Med tolv batteripaket får bussen en batterikapacitet på 292 kWh, vilket i sin tur ökar räckvidden, även i hög sommarvärme eller sträng vinterkyla då luftkonditionering eller värme pressas ordentligt.

Mercedes-Benz uppger räckvidden på en laddning till cirka 170 kilometer enligt standarden SORT2. Under ideala förhållanden kan räckvidden vara omkring 280 kilometer.

Förkortningen SORT står för Standardised On-Road Test. Det är en standard för att på ett neutralt sätt mäta vissa prestanda hos bussar som drivmedelsförbrukning för dieselbussar och räckvidd för batteribussar. Standarden ska visa prestanda under verkliga förhållanden i trafik.

SORT1 står för tung stadstrafik där bussen står stilla 40 procent av tiden och gör ungefär sex stopp per kilometer. Det motsvarar förhållandena i centrala delar av storstäder som London eller Paris. SORT2 står för lättare stadstrafik med stillastående cirka 35 procent av tiden och ungefär tre stopp per kilometer, vilket motsvarar förhållandena i städer som München eller Madrid. SORT3 motsvarar lättare förortstrafik och motsvarar förhållandena i mindre städer (eller medelstora svenska städer).

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)