Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Språkutveckling för bussförare hos Keolis

Tillsammans med startupföretaget Lingio satsar Keolis på språkutveckling för bussförare. Foto: Ulo Maasing.

Hela 75 procent av de 668 bussförare som Keolis Sverige anställde förra året har ett annat förstaspråk än svenska. Nu satsar Keolis tillsammans med startupföretaget Lingio på språkutveckling hos Keolis´ förare. Projektet ger deltagarna en möjlighet till personlig och professionell utveckling samtidigt som servicenivån gentemot resenärerna höjs.

Genom satsningen ges deltagarna en möjlighet till personlig och professionell utveckling samtidigt som Keolis kan erbjuda en bättre service genom god kommunikation.

Lingios språkapp är unik när det gäller att erbjuda interaktiva kurser i yrkessvenska och en av målgrupperna är just bussförare. Samtliga Keolis förare har möjlighet att anmäla sitt intresse för att delta i initiativet som gradvis rullas ut på företagets bussdepåer i hela Sverige under 2019.

– Medarbetare som tidigare genomgått våra interna svenskkurser berättar att språkutbildningen inte bara gett dem nya verktyg i sitt jobb utan även förstärkt dem privat. En god språkförståelse ger möjlighet att påverka och att lyfta sig professionellt. Därför genomför vi nu detta tillsammans med Lingio, säger Michael Evestedt, chef på Keolis Academy.

Varje måndag och onsdag skickas via sms ut länkar till interaktiva övningar i bussvenska och svenska för vardaglig användning.

Kursen är frivillig och varje övning tar 5-10 minuter. Deltagarna följs och motiveras regelbundet av Lingios språkcoach och förarna får också möjlighet att på arbetstid delta i språkcaféer som ordnas av förare som tidigare förbättrat sin svenska genom interna initiativ på Keolis.

– Lingio är tänkt att hjälpa utrikesfödda att snabbare komma in i samhället genom att få en utökad språklig grund och göra det lättare att lära sig yrkessvenska.

– Det leder också till motiverade medarbetare och en förbättrad intern kommunikation för företagen. Keolis gör en genomtänkt satsning som innebär att vi kan anpassa verktyget och kursplanen efter förarnas behov, säger Yashar Moradbakhti, vd på Lingio.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)