
Mercedes-Benz har fått sin största order hittills på eldrivna stadsbussen eCitaro. Foto: Daimler Buses.
Mercedes-Benz, som ingår i Daimler Buses, har fått sin första stororder på sin batteridrivna stadsbuss eCitaro. Det är lokaltrafiken i den tyska staden Wiesbaden, nära Frankfurt am Main, som på onsdagen beställde 56 eCitaro. Mercedes-Benz ska också anpassa företagets bussdepå för elbussar, leverera nödvändig utrustning för verkstad och depå samt etablera laddinfrastruktur för bussarna. Ordern innebär att lokaltrafikföretaget ESWE Verkehr i ett slag byter ut en femtedel av sin vagnpark till elbussar.
De första bussarna ska levereras senare i år, återstoden under 2020. Samtliga bussar depåladdas.
De första femton bussarna till Wiesbaden kommer att vara utrustade med tolv paket med litiumjonbatterier med en sammanlagd kapacitet på 292 kWh.
De resterande 41 bussarna ska ha nyutvecklade solid state-batterier. Det är batterier som inte innehåller någon vätska som kan läcka eller börja brinna, vilket förutom att de inte behöver kylas betyder att de är säkrare, mer pålitliga och har längre livslängd än traditionella litiumjonbatterier. Batterierna har också en mycket hög energitäthet.
På de aktuella bussarna räcker sju batteripaket för en kapacitet på 441 kWh. Det innebär enligt Mercedes-Benz att bussen även i vinterkyla och med enbart elvärme utan tillsatsvärme får en räckvidd på över 200 kilometer enligt testmetoden SORT 2. Det är en mätmetod som ska spegla fordonets energiförbrukning under verkliga trafikförhållanden, i det här fallet i trafik i medelstora städer och förortstrafik.
ESWE Verkehr har idag en flotta på 271 bussar som trafikerar 41 linjer och närmare 60 miljoner passagerare per år.
Lämna ett svar