Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bus4You toppar kundnöjdhet för persontransporter

Nettbuss Bus4You, som sedan några veckor heter Vy Bus4You, har de nöjdaste kunderna inom persontransporter i Sverige. Bild: Vy.

Expressbussföretaget Nettbuss Bus4You (sedan någon vecka namnändrat till Vy Bus4You) har för nionde året i rad de mest nöjda kunderna inom persontransporter i Sverige. På andra plats kommer Nettbuss express (nu Vy express). Det framgår av Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som på måndagsmorgonen presenterade siffrorna för 2019. Det är femtonde året i rad som Svenskt Kvalitetsindex mäter hur svenska inrikesresenärer upplever sina resor med buss, tåg och flyg.

I årets undersökning uppger kunderna att hållbarhet är viktigt, men miljöfrågan kommer långt ner när det är dags att resa själv. Både kortare restid och bekvämlighet kommer långt före ett miljövänligare alternativ.

Persontransportbranschen som helhet tappar i kundnöjdhet under 2019 vilket främst spåras till en lägre kundnöjdhet med buss och flyg. Tågbranschen ligger däremot kvar på ungefär samma nivå som förra året. För buss har kundnöjdheten rasat från 75,5 till 70,2 procent, men bussen toppar fortsatt dock kundnöjdheten jämfört med andra transportslag.

Kundnöjdheten för persontransporter 2019 (inom parentes 2018 års siffror):
Nettbuss Bus4You 74,9 (79,2)
Nettbuss express 72,1 (75,9)
BRA 70,5 (71,4)
SAS 69,7 (69,9)
Norwegian 65,7 (71,1)
Snälltåget 65,6 (NA = uppgift saknas)
Flixbus 64,8 (NA)
Annat bussbolag 61,4 (NA)
Annat flygbolag 61,4 (NA)
SJ 55,9 (59,4)
Annat tågbolag 53,3 (NA)

Genomsnittet för branschen är 64,9 (69,9)

Långfärdsbussar har fått höga betyg så länge Svenskt Kvalitetsindex har mätt kundnöjdheten i transportbranschen och är fortsatt det transportmedel resenärerna är mest nöjda med, trots en relativt stor nergång jämfört med förra året. Kunderna uppger också att deras lojalitet har minskat betydligt, i synnerhet när det gäller att åter välja samma bolag och att rekommendera transportbolagen.

– Höga betyg kring punktlighet och komfort är något som särskilt sticker ut bland de bolag som har nöjda kunder, kommenterar Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.

De viktigaste faktorerna för valet av transportslag är enligt Svenskt Kvalitetsindex:

1. Geografiskt läge
2. Priset
3. De åker dit jag behöver åka
4. Tidtabellen passar mig
5. Det finns inga alternativ där jag bor
6. Annan anledning
7. Komfort
8. Miljöfördelar
9. Säkerhet

– Miljöfrågan som anledning till varför kunderna väljer ett särskilt transportsätt kommer ganska långt ner på listan, säger Johan Parmler.

– Det gäller även när vi frågar vad som skulle få en kund att byta bolag. Både kortare restid och bekvämlighet kommer långt före ett miljövänligare alternativ.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)