Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny mobilitet: Statliga energipengar till Stockholms taxipoddar

Företaget Bzzt:s små, elektriska taxipoddar i Stockholm får utvecklingsstöd från Energimyndigheten. Foto: Bzzt AB.

De små, eldrivna taxipoddarna i Stockholm som drivs av Bzzt AB får 7,5 miljoner kronor i utvecklingsstöd av Energimyndigheten. Pengarna ska användas till att utveckla företagets drift, teknik och mjukvara. Målet är att vidareutveckla företagets mobilitetssystem och förbereda det för en internationell expansion.

Bakgrunden är att en stor del av alla resor som görs i internationella storstäder är kortare än fem kilometer. Bara i Stockholm görs cirka 350 miljoner korta resor varje år, varav drygt 60 miljoner med bil eller taxi, enligt den nationella resvaneundersökningen, RVU Sverige.

Bzzt utvecklar ett mobilitetssystem som består av små eldrivna taxipodar (trehjuliga EU-mopeder), en app för beställning och ett mjukvarusystem som optimerar fordonsflottans operativa effektivitet. En resa med företagets taxipod är helt utsläppsfri och använder bara 15 procent av energin jämfört med en resa i en modern dieseltaxi.

– Nu har vi fått kvitto på att det vi gör skapar värde för miljön, enskilda individer och samhället. Vi vill hjälpa till att styra upp hur folk reser i stora städer, över hela världen. Tack vare stödet från Energimyndigheten kan vi öka takten och göra det snabbare. Det är otroligt värdefullt, säger Jessica Vacklid, Operations director på Bzzt AB.

Bzzt har som mål att varje fullt aktiv taxipod, som är i drift under företagets öppettider, ska kunna spara in motsvarande en genomsnittlig årsförbrukning av el hos en villa – 20 000 kWh. Expansionsmålet är satt till att år 2023 så ska mobilitetssystemet finnas i 20 större städer internationellt.

– Den här lösningen har stor potential både för miljön och ur affärssynpunkt. Den kan nå god lönsamhet i Sverige och är globalt skalbar. Därmed har företagets innovation goda förutsättningar att bidra till omställningen av det globala energisystemet, säger Jonas Lindblom, affärsutvecklare på Energimyndigheten.

– Jag vill även särskilt nämna bolagets arbete med att lyfta fram kvinnor i en mansdominerad transportbransch, bland annat genom att ha interna mål för hur många av förarna som är kvinnor.

Share Dela

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)