Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bränslecellsdrivna dubbeldäckare till London

Transport for London blir först i världen med bränslecellsdrivna dubbeldäckare. Nordirländska Wrightbus levererar. Foto: TfL.

Samtidigt som batteribussar nu börjar introduceras på allt fler håll satsar en rad städer på nästa utvecklingssteg när det gäller utsläppsfria bussar: bränsleceller. Nästa år ska London få vad som uppges vara världens första bränslecellsdrivna dubbeldäckare i linjetrafik. Det är Transport for London, TfL, som hos nordirländska busstillverkaren Wrightbus har beställt 20 sådana bussar för trafik på tre linjer i den brittiska huvudstaden, 245, 7 och N7.

För TfL handlar det om en investering på cirka tolv miljoner pund (149 miljoner kronor) i bussar och infrastruktur för vätgas.

Bussen premiärvisades på Euro Bu Expo i Birmingham i början av november. Foto: Ulo Maasing.

Wrightbus premiärvisade modellen, StreetDeck FCEV, på den brittiska bussmässan i Birmingham i början av november. Bussen är 10,9 meter lång och har totalt 64 sittplatser. Bränslecellsystemet är levererat av Ballard och drivlinan kommer från Siemens.

Bussarna har utvecklats inom ramen för det europeiska bränslecellsprojektet JIVE. Wrightbus ska inte bara leverera bränslecellsdrivna dubbeldäckare till London utan även till Birmingham och Aberdeen. I november ska totalt 50 StreetDeck FCEV vara i trafik.

Även Liverpool ska få bränslecellbussar. Upp till 25 dubbeldäckare ska sätts i trafik där med början nästa år. De bussarna ska levereras av Alexqnder Dennis, ADL.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)