Scania hade under det första kvartalet en kraftigt minskad orderingång på bussar, jämfört med samma period förra året. Det framgår av buss- och lastbilstillverkarens kvartalsrapport som presenterades på måndagen. Orderingången på bussar sjönk under årets tre första månader till 1 914 enheter i år från fjolårets 2 656 enheter – en minskning med 28 procent.
I Europa sjönk orderingången och uppgick till 526 (631 första kvartalet 2018) enheter för första kvartalet, främst i Spanien och Sverige, vilket delvis motverkades av ökningar i Tjeckien och Norge.
I Latinamerika steg orderingången med 35 procent till 1 012 enheter. Ökningen skedde främst i Colombia och Chile vilket delvis motverkades av minskningar i Peru och Argentina.
I Asien sjönk orderingången till 166 bussar jämfört med 880 under första kvartalet 2018, främst beroende på marknaden i Iran vilket delvis motverkades av ökningar i Japan och Hong Kong. Orderingången i Eurasien steg jämfört med samma period föregående år och uppgick till 10 bussar (0 samma period 2018). Orderingången i Afrika och Oceanien sjönk från 394 till 200 bussar.
Även leveranserna minskade under första kvartalet och uppgick under perioden till 1 390 bussar mot 2 073 samma period förra året. I Europa sjönk leveranserna med 38 procent, från 527 till 328 enheter. I Latinamerika var nergången en procent till 626 enheter från 630 och i Asien sjönk antalet levererade bussar med 42 procent till 250 från 430 under första kvartalet 2018.
Leveranserna av bussar i Afrika och Oceanien sjönk under första kvartalet till 171 enheter mot 237 under fjolårets första kvartal.. Leveranserna till Eurasien sjönk till 15 bussar, jämfört med 249 under fjolårets tre första månader.
Scanias marknadsandel inom bussar i Europa uppgick till 5,1 procent för första kvartalet 2019 jämfört med 8,2 procent under motsvarande period föregående år.
Även när det gäller lastbilar, som är den stora delen av Scanias produktion, sjönk orderingången. Nergången var tio procent.
Scania särredovisar inte lönsamheten för bussverksamheten. För Scania som helhet förbättrades rörelseresultatet under de tre första månaderna 2019 med 27 procent, jämfört med samma period i fjol. Rörelseresultatet blev 4 207 miljoner kronor i år mot 3 315 miljoner i fjol. Nettoomsättningen ökade med 16 procent från fjolårets 31 115 miljoner kronor till 36 092 miljoner kronor.
Lämna ett svar